Nå er det ikke så enkelt som at alt mettet fett er usunt ! Det kommer an på sammensetmingen av maten. Og som jeg sa, vi spiser ikke masse krem og rømme. Det er begrensninger for hva som anbefales. Jeg har 1 ss fløte i omeletten min, 1 dl toppen i sausen. 1/2 beger rømme i en hel gryterett..... Vi er bare ikke redd for å spise det. Man legger ikke på seg av mettet fett så lenge man har kaloriunderskudd. Har man kalori overskudd så bør man unngå mettet fett og heller innta EFAomega eller andre omega - 3 produkter, sies det. Mettet fett er tross alt det vi lagrer lettest. Men nå er det jo så mange typer mettet fett også, så det er ikke enkelt dette her. Kokosfett er jo 95% mettet, men kan likevel gi vektreduksjon. Det med fett i maten er et område hvor forskningen kommer til å komme med mye spennende de nærmeste årene. Men uansett kan ren, naturlig, ubearbeidet og variert mat som vi er skapt til å spise (genetisk), aldri bli feil.
Fett fra meierivarer og kjøtt (=mettet) ikke er essensielt. Så selv om dette fettet ikke er farlig på noen måte, så bør det ikke utkonkurrere det essensielle fettet i rapsolje, olivenolje, nøtter, frø, tran, fet fisk, Udo's choice m.m. Det mettede fettet i kokos og kakao har hele tiden vært greit å bruke.
Opprinnelig lagt inn av MHM
Angående mettet fett, så er det to poeng:
1) Vi må spise det sammen med karbohydrater som øker insulin for at det skal lagres lett.
2) I oksekjøtt f.eks. (fettet der kaller man mettet fett), så er over 50% av fettet enumettet..
Her er en veldig god forklaring på hva slags fett & oljer vi ikke bør og bør bruke i maten vår:
Opprinnelig lagt inn av MHM
Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv).
Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner:
1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).
2) De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer.
3) De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett.
4) De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje.
Desverre så drar denne lista med seg majones, kaviar og majonessalater i dragsuget....
Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m.
Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat.
Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.
På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.
Litt komplisert? Ehhh, ja. Men man trenger jo ikke huske hva alle disse omega-ene er for noe, bare man husker hva som er sunt og usunt...
Men om du tenker på å gå over til et lakarbo kosthold, behøver du ikke henge deg opp i mettet fett. Du behøver ikke regne på det og du vil uansett ikke få i deg så mye at det er usunt. Uansett hvilken filosofi du velger. Om du er så redd for fett at du ike klarer å lavære å tenke på det er South Beach dietten eller Sonen det som passer best for deg. Ellers er Lindberg eller Atkins gode alternativ.
Det viktigste med alle lavkarbo kostretninger er at du kutter ut sukker, raffinert hvitt mel, stivelse (pasta, ris og poteter). Og at du spiser mye grønnsaker, rent kjøtt, fisk, fugl, bær, nøtter, frukt og grove kornsorter.
Dessverre her jeg ingen løsning på "pupper forsvinner" - det tror jeg mange damer lider av... untatt de som har MASSE, - de får som regel beholde det !? Det er ikke mulig å punktslanke kroppen eller flytte fettet dit du vil ha det... Om det bare hadde vært så vel. Hos meg sitter fettet på armene og lårene, mens det villig forsvant fra overkropp, mage og legger - og tar jeg av mer i ansiktet vil jeg se syk ut !!
Her finner du masse info om lavkarbo:
http://www.lavkarbo.no/lavkarbo_ressurser.html