Vis enkelt innlegg
Gammel 31-08-08, 18:32   #29
nattfrue
Seniormedlem

nattfrue sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 50
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Hva er idealvekt?

Nå er det jo også slik at moderat overvekt ikke nødvendigvis er helseskadelig i seg selv, det er et litt mer nyansert bilde. Livsstilen din er minst like viktig. Dessuten kan det være veldig få kilo som skiller mellom normalvekt og overvekt, om man baserer seg på BMI. Skal det da være slik at dersom man går ned 3-4 kilo, så er man plutselig mye sunnere enn man var før? Det høres litt for flisespikkete ut for meg, i alle fall.

Jeg tror de fleste leger med litt vett vil si at så lenge du har fine blodverdier, normalt blodtrykk og blodsukker og så videre, lever aktivt og spiser sunt, så spiller det liten rolle om du veier x eller y kilo - og dessuten er det jo veldig viktig hva slags kroppssammensetning du har.

Veldig høy overvekt er jo en belastning på kroppen i seg selv mht for eksempel kneslitasje og belastning av hjertet, men det er vel ikke dét vi diskuterer her.