|
Sv: Hva er idealvekt?
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Enig, jeg synes dette hørtes litt tullete ut. Jeg er 167 og tipper sånn ut i det blå at jeg veier 75 kg eller noe sånt (lenge siden jeg har veid meg), og jeg vil ikke si jeg er tjukk. Jeg skal nok ned litt til, men tror ikke jeg behøver å veie noe særlig mindre enn 65 kg, men time will show, og så det er sagt, så har jeg lett benbygning, tynne ben og armer og smale hofter.
Mulig det er tullete, jeg er nok også enig i det når vi snakker om TRIVSELS-vekt, men idealvekt mener jeg er noe annet. Det er den vekten som legene mener man skal ha for å ha de beste forutsetninger for å ha en sunn kropp (kun vektmessig altså!) Og med din vekt på 75 med din høyde, i tillegg til at du har smale ben og hofter og armer, så er du overvektig i følge BMI. I tillegg setter fettet seg på det farligste stedet, altså magen. Men om du TRIVES med 75 kilo er en helt annen sak, man kan være flott og sunn med den vekten, men i forhold til BMI så er du overvektig....
Din BMI (Body Mass Index) er 26,89 - det innebærer at du ifølge BMI-standarden er overvektig.
Men så er det jo også viktig å måle seg. For kvinner så skal ikke livvidden (ca 2 cm over navelen) være over 80 cm, da øker risikoen for sykdom. På menn er det 100 cm. For BMI skiller jo ikke på vekta av fett kontra muskler....
|