|
Sv: På snørra med lavkarbo
Gadd ikke trene igår, men idag dro jeg ut på en moderat tur 45min på beina med puls 80-85% av max puls. Gikk som en lek. Tydelig at sukkerdrikken etter trening hjelper. Karbolagrene er bra fulle og responsen fra musklene er en helt annen. Jeg må ta i mer for å presse meg opp på et slitsomt nivå nå og musklene har plenty med saft liksom. Det går fortere og jeg blir mindre sliten over tid og jeg restitueres raskere.
Merk at jeg ikke spiser særlig karbo ellers i døgnet, kun sukkerdrikke + proteiner og masse vann rett etter trening og lavkarbo ellers. Akkurat nå kjører jeg 200g sukker etter trening, men etterhvert kan jeg regulere etter hvor hardt jeg har trent
For de som vil yte maks utholdenhet må anaerob forbrenning gå hånd i hånd med aerob forbrenning. Fett kan ikke forbrennes anaerobt så uten blodsukker er det umulig å yte 100% over lenger periode enn 30 sekunder. Vi snakker ikke om å ta i 100% her, men maks ytelse av musklene ift ens eget potensiale.
Maks styrkeøvelse som heller bruker kreatin/ADP/ATP trenger ikke anaerob forbrenning (blodsukker), for utholdenhet over 30 sek så trengs det, men når man driver på så lenge at man ligger godt under anaerob forbrenning blir fettforbrenning mer og mer gjeldende og blodsukker mindre og mindre viktig. Veldig lange sykkeløp, marathon osv går ikke på maks fart.
|