Jeg skal forsøke å svare...
1. Selv drikker jeg mer enn 1 liter kunstig søtet brus per dag - og jeg er i ketose. Jeg
forstår det slik at de er kunstig søtet med sukkeralkoholer som ikke fører til økt
blodsukker. Noen reagerer derimot negativt på disse sukkeralkoholene og har
problemer med å induserere ketose eller holde den ved like (selv tror jeg at dette
ikke er problemet og at store mengder kunstig søtet brus ikke forstyrrer ketosen).
2. Karbohydrater skal du ha svært lite av og hvitvin er fy fy de to første ukene. Man
SKAL rett og slett ikke ha karbohydrater fra andre kilder enn de som er "lovlige". Dette
gjelder imidlertid kun de to første ukene - så det burde gå greit.
Kroppen bryter fett og/eller (?) proteiner ned til ketoner i leveren som fungerer som
energikilde i steden for glukose via karbohydrater. Når leveren bryter ned ren alkohol
som f.eks sprit blir dette også brutt ned til ketoner. Altså ingen karbohydrater som
tar deg ut av ketosen, men kroppen vil forbrenne disse ketonene fra spriten før den
forbrenner ketonene fra fett/proteiner. Du kommer derfor ikke ut av ketose, men
stopper nedbryting av fett/proteiner for en periode da alkoholen er kroppens tilgang
på ketoner i en periode. Du forskyver altså vektnedgangen forand deg - men den tar
deg ikke ut av ketose.
RSy
|