Så bra, da er de tydeligvis ikke like alle studentene.
Alle sa at amalgam ikke var vanlig å sette inn lenger da jeg gikk der, men samtidig var de grunnleggende skeptiske til at jeg ville bytte ut fyllingene mine.
- For hver eneste fylling jeg skulle bytte, så ble jeg spurt om jeg var sikker på at jeg ville det, og de "anbefalte det ikke"...
- Jeg opplevde å stå på gulvet der, og føle meg dritteit men han unge studenten jeg gikk til leste legeerklæringen min og rynket på brynene og sa " er det DER skrevet av en lege??" (mange av diagnose metodene ift. amalgam er nye/ukjente/utradisjonelle her i Norge, men like fullt forsket på), og følte meg som en idiot.
- Etter å ha levert legeerklæring og masse styr, skulle jeg endelig få byttet ut fyllingene, da hadde jeg vært gjennom mye styr, og en grundig diagnostisering hos min lege. Da vi endelig er i gang, kommer det en av disse professorene som kontrollerer bortom stolen jeg sitter i, og slenger ut til studenten min mens han stresser videre "Hæ, skal hun bytte amalgamfyllingene? Nei, det er ikke nødvendig, det er bare tull"...og der ligger jeg i stolen, stresset, og lurer på om jeg ikke får byttet de ut likevel... Heldigvis hadde ikke han noen innflytelse over det, han var ikke min students egentlige veileder, men det var jo flaks...
- Jeg var på tannnlegehøyskolen da striden om disse tannlegeassistentene raste etter det NRK-programmet, og jeg sitter og skravler med medstudenten/kompisen til han studenten jeg hadde da - han visste ikke at jeg fjernet amalgam. Så kommer vi inn på dette NRK-programmet, og han forteller meg (med et selvfølgelig tonefall), at det er klart at de assistene ble syke, de hadde jo stått og pustet inn kvikksølvdamp i jobben sin. Og jeg spør, liksom dum: "Å, så det er bare de som lager amalgamfyllingene som blir dårlige av det, ikke de som bærer dem i munnen?" Han svarte at nei, det var helt trygt når fyllingene først satt i, det var noe helt annet og ingen fare... Og der sitter jeg og VET at fyllingene lekker, at det lekker ut i kroppen og lagrer seg der, at det er dritfarlig, at det skaper misdannete fostre, skader på hjernen og kroppen, for jeg har sett forskningen hos legen min (han deler alt dette med pasientene sine, siden dette er så kontroversielt, og forklarer nøye).
- da jeg skulle fjerne den siste fyllingen min, etter å ha gått der leenge, og bare lengtet etetr å begynne med avgiftingen og behandligen og komme videre, så klarer til og med den studenten jeg hadde da å spørrre om jeg er sikker på at jeg vil fjerne den...jeg mener, hallo?!
Legen min fortalte meg at studentene der ble hjernevasket, at de ble indoktrinert alt det her på tross av masse forskning som viser at amlagam er skadelig (og forskning på kvikksøv trenger vi jo ikke, det er jo et grunnstoff som alle vet er supergiftig - alle er bare ikke enige i at amalgamfyllinger med 50% kvikksølv i er skadelig, helluu....
) Og etter lang tid på tannlegehøyskolen trodde jeg ikke lenger min lege overdrev angående dette. Han har jo også drevet med det her et par tiår, og har mye erfaring med dem, ettersom tannlegehøyskolen og tannlegeforeningen konsekvent har vært FOR å beholde amalgam, og kjempet mot myndighetene som ville ha et forbud. Utrolig, men sant. En skamplett i tannlegenes historie som kommer til å bli betraktet som skandaløst i fremtiden. 
Så alt i alt: ikke akkurat smooth sailing ift. amalgam på tannlegehøyskolen nei. Jeg ble ikke imponert.