|
Sv: Hva er beste proteinpulver?
Opprinnelig lagt inn av Maskotten, her.
Jeg har spurt flere av leverandørene om de kan forklare meg at det er helt trygt, og at det ikke har samme effekt som østrogen. Det jeg fikk som svar var at soya hadde østrogenliknende effekt, men siden det var et "naturprodukt" så var det ikke så skadelig som ren østrogen. I mitt stille sinn tenkte jeg som så at østrogen også er veldig "naturlig" men skadelig hvis man får østrogendominans...
Tenkte jeg skulle kommentere dette litt også...
Det er en hel haug med hormoner utenom østrogen/testosteron man også bør ta hensyn til i kroppen (som "aktiv" styrkeløfter på 90-tallet med en del dårlige kamerater lærer man gjerne en del om hormoner ), og alle jobber med/mot hverandre. Kroppen vil ha dem i balanse, og gjør en veldig god jobb med å justere dette, men ytre (eller indre) påvirkning kan forskyve dem til et punkt hvor kroppen ikke klarer å opprettholde likevekten. Dette skal som regel mye til, men er individuelt.
Soya inneholder isoflavoner, som er sk "phyto/planteøstrogen". Dette er en stor gruppe kjemikalier som også finnes i en dullion andre matvarer, og gjør ingen egentlig skade i moderate mengder. Noen av dem kan også ha østrogensenkende effekt, ved at de binder seg til østrogenreseptorer i kroppen og "tar plassen" til østrogenet. Preparater som Clomid, Nolvadex mfl fungerer mer eller mindre etter samme prinsipp.
Problemet blir nok først et problem hos veganere og andre som er tilbøyelige til å bruke soya som erstatning for alt annet, og i praksis baserer kostholdet sitt på soya. Følgende er bare en egen betraktning, og ikke noe jeg kan dokumentere, men jeg tror disse gruppene også har noe forskjøvede hormonnivåer også uten soya, pga mangelfullt kosthold.
Hva gjelder lecitin, så har vel dette vært brukt som emulgator og tilsetningsstoff i mange år, og om det ikke har forårsaket problemer så langt, så ser jeg ingen grunn til å henge seg opp i det 
Sist redigert av Bulldog : 25-08-08 kl 15:07.
Årsak: presisering...
|