Vis enkelt innlegg
Gammel 15-08-08, 13:22   #7
raleksan
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 52
raleksan er på en erverdig vei

Sv: Gamle synder. ... ikke synder?

Det er en ting jeg tenker på her som ingen av de andre har nevnt, og det er dette som går på insulinresistens.

Insulinresistens betyr at kroppen reagerer dårlig på insulinet som bukspyttkjertelen produserer. Man kommer da raskt inn i en ond sirkel med hensyn til vekt. Sirkelen kan beskrives slik:

1. Man spiser f.eks. en sjokolade som inneholder mange raske karbohydrater, og blodsukkeret går raskt og mye opp.
2. Kroppen produserer insulin for å få blodsukkeret ned igjen.
3. Har man insulinresistens, vil bukspyttkjertelen produsere MYE insulin, fordi kroppen ikke reagerer særlig godt på en "vanlig" dose selvprodusert insulin. Som regel vil kroppen produsere litt i overkant av hva som er nødvendig, slik at blodsukkeret blir for lavt
4. Den store mengden insulin som produseres gjør at blodsukkeret blir ekstra lavt når insulinet omsider virker.
5. Lavt blodsukker gjør at kroppen skriker etter raske karbohydrater for å få blodsukkeret opp på normalt nivå igjen. F. eks. sjokolade, og vi er tilbake på pkt. 1.

Når det i tillegg er slik at insulin gjør at kroppen lagrer fett, og insulinnivået som produseres er veldig høyt, resulterer det i at alt som spises havner på sidebeina, og man legger på seg.

Når man også vet at graden av insulinresistens forverres ved økt vekt, betyr det at kroppen må produsere ENDA mer insulin etter hvert som vekten øker.

Å produsere store mengder insulin sliter på bukspyttkjertelen, og når dette har pågått lenge nok, klarer den ikke å produsere nok insulin. Og man har da fått diabetes 2.

Dette er en ganske alvorlig, ond sirkel. Løsningen er å gå på en lavkarbodiett som holder blodsukkeret dønn stabilt. Man mister da vekt, og etter hvert vil insulinresistensen avta i takt med vekttapet.

Det betyr også at en kraftig overvektig person med insulinresistens vil legge på seg fortere enn en normalvektig person som begge slutter på en lavkarbodiett.

Poenget mitt er at om du lider av insulinresistens, vil det lønne seg å stå løpet ut inntil man har oppnådd en normal vekt. Du vil da kunne ha et normalt kosthold med karbohydrater (men selvfølgelig er det best å spise TREGE karbohydrater for å unngå sterke blodsukkersvingninger) uten å legge på deg.

Det kan godt være at du i utgangspunktet hadde anlegg for insulinresistens, og at hormoner i fobindelse med p-sprøyte/svangerskap etc. trigget problemene dine. Og sjokoladen, for all del...

Det sies at normalvektige personer med anlegg for insulinresistens kan leve tilnærmet normalt på normal kost, uten den vektoppgangen som kjennetegner at du har kommet inn i den onde sirkelen.

Likeledes vil man, dersom man av slutter av lavkarbokuren for tidlig, lettere havne inn i den onde sirkelen igjen.

Kan det være dette som gjør at du går fort opp i vekt etter endt kur?

Og for å svare på spørsmålet om hvorvidt du vil gå opp igjen etter endt ketolysekur - hvis det er som jeg beskriver, vil dette avhenge av hvor nært normalvekten du har kommet når du avslutter kuren.

Merk at jeg har prøvd å forenkle her i forhoild til hvordan kroppen virker. Altså vil prinsippet være riktig, men det kan godt være at forklaringen er litt unøyaktig i forhold til harde fakta.

Håper det kan være til hjelp.

raleksan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat