Vis enkelt innlegg
Gammel 04-08-08, 13:31   #34
Paradis-Oscar
Medlem

Paradis-Oscar sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 50
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Ketolysepølser i Oslo?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Hva mener du egentlig? Har aldri hørt/lært at diare ødelegger tarmtotter.
Cøliaki ødelegger tarmtottene dersom man spiser glutenrik kost, men de vokser da ut igjen dersom man holder seg unna gluten! Er jo derfor man ikke skal gå over på glutenfri kost før man har tatt gastroskopi, man ville i så fall ikke kunne stille diagnosen fordi tottene da ville se helt fine ut!

Har du dokumentasjon på det du sier, vil jeg gjerne ha en link!

Jeg holdt på å skrive det i innlegget mitt over, at kildene mine til dette er min mor, operasjonssykepelieren, og det hun har lært gjennom sin jobb, og min hubby, den laktoseintolerante, og det han har lært av diverse spesialister han har vært hos og fått hjelp av. Så det er kildene mine, ingen link dessverre Kanskje noen andre har?

Mamma var den som fortalte meg at disse tottene kan bli så nedslitt over lang tid (med belasting, som f.ek.s diare) at de til slutt ikke vil kunne vokse ut igjen, hun har det fra jobbsammenheng.
Det var dette argumentet som til slutt fikk min bedre halvdel til å være strengere med sin laktoseintoleranse, for han tok det ikke altfor seriøst, og gikk og var mye dårlig. En lege han var hos, bekreftet dette når han spurte.

Bortsett fra det obvious negative med å gå rundt med diare hele tiden (...), så skal det selvsagt svært mye til å ødelegge tarmtottene, kroppen vår tåler jo mye hersing, det vet flere av oss her inne...
Men poenget mitt med å fortelle dette, er at som alt annet: en negativ belastning på kroppen fungerer bare så og så lenge, det har sin grense.
At kroppen tålerer løs mage/diare en periode, er ikke det samme som at det er så bra for den i lengden.

Nå handlet ikke innlegget mitt om cøliaki, og jeg vet svært lite om det.