Vis enkelt innlegg
Gammel 03-08-08, 11:46   #6
msplum
Ubekreftet Medlem

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 53
msplum er ny på veien

Sv: Fibromyalgi og søvn - hva hjelper deg?

Ett av kjennetegnene ved fibromyalgi er jo nettopp dette med dårlig søvnkvalitet. Vi får ikke denne dype søvnen som gjør at man føler seg uthvilt.

Nå skjønner jeg at du ikke sover i det hele tatt.

Du nevner at du har angst, får du antidepressiva?

Min erfaring med antidepressiva er i hvert fall store søvnproblemer. Første gangen jeg fikk dem sov jeg ikke mer enn 10 min hver natt i 4 måneder. Jeg har slutta med antidepressiva og begynt igjen flere ganger, og hver gang får jeg problemer med søvn, det skjer også hvis jeg endrer dosen. Enten får jeg ikke sove, eller jeg sover alt for mye. Men god søvn har jeg ikke hatt på mange, mange år.

Blandingen av medisiner kan også gi problemer. Etter den perioden jeg nevnte hvor jeg nesten ikke sov på 4 måneder, så slutta jeg med prevansjonen jeg brukte - da ble ting litt bedre.

Jeg syns uansett at 3 mg melantonin hørtes lite ut. Guttungen på 10 år får 9 mg og vi har fått beskjed om at vi uten problemer kan øke til 15 mg hvis det blir nødvendig.
Jeg vet også at mange bruker melantonin på den måten at de tar en om kvelden, sover en stund, våkner igjen og tar en ny melantonin.

Tolvon skal jo være en antidepresiva som også skal være søvndyssende. Jeg hadde aldri noen søvneffekt av den. Vallergan er innsovningsmedisin, men den holder deg ikke sovende gjennom natten.

Stress er jo helt klart en faktor som vil påvirke søvnen din - der har jeg ingen gode råd til deg. Sannsynligvis vil du føle mindre stress hvis du får Ritalin etterhvert, men Ritalinen vil igjen gi deg innsovningsproblemer.
Jeg tror det er ganske vanlig at personer med ADHD har søvnproblemer, både før og under medisinering. Før fordi kroppen og hjernen er på høygir 24 timer i døgnet, og under fordi det er en bivirkning av medisinen.

Jeg ville ha tatt en tur til legen, og sammen med ham eller henne gått gjennom hvilke medisiner du tar, hvilke bivirkninger de kan ha, hvilke bivirkninger kombinasjonen av dem kan ha. Så ville jeg ha prøv ut 1 og 1 medisin for å se om noe hjalp. Husk ta å ta med eventuelle kosttilskudd/helsekostpreparater og prevansjon osv.

Jeg misunner deg særdeles ikke situasjonen! Lykke til!

NEI til grønnsaker og JA til bredere fortau (eller noe sånt)!
[SIGPIC][/SIGPIC]
msplum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Skaldemann Svar med sitat