|
Sv: Èn karbodag i uka?
Opprinnelig lagt inn av Sense, her.
Er det mange som praktiserer dette? Har dere gjort det helt fra starten? Hvorfor? Har i det siste hatt to kontrollerte sprekker (2-3 dager) og har rast ned 2 kg + etter dette... lurer på hvorfor det er slik, og om jeg kan spekulere litt i dette. Mannen opplever det samme.
Det har antageligvis noe med utsondring av leptin å gjøre. Effekten vil avta for hver gang man gjør dette, og vektnedgangen vil gå saktere enn om man holder seg i ketose.
Kostholdet mitt er slik at jeg har 5-6 lavkarbodager (under 50g) i uka, og 1-2 høykarbodager. Det fungerer utmerket, og ødelegger ikke kroppen , men om man hovedsaklig vil ned i vekt, og ikke har behov for å løfte veldig tunge ting regelmessig, så er det mer trøbbel enn det er verdt. Er man insulinresistent og ikke trener så bør man holde seg langt unna. Er man det minste plaget med søtsug og "dårlig selvkontroll", så er det en oppskrift på katastrofe. Hvis du ikke gjør noe som bruker opp glykogenet i løpet av uka, så er det bortkastet.
Hvis du først bestemmer deg for å prøve dette:
Høykarbodagene må være kontrollerte - husk at kroppen bare kan lagre en viss mengde glykogen, resten av karbohydratene man inntar vil lagres som fett. Ca 300g er nok for en moderat bygget, moderat aktiv person. Pass på å redusere fettmengden på dagene med høyt karboinntak, og unngå alle typer raffinerte varer. Brun ris, havre, rotfrukter og grønnsaker er egnede karbokilder. Et par øl går som regel også bra 
Tommygutt, Dydde og Energibunten kan sikkert bidra med info om sine valgte løsninger for "oppkarbing".
|