Tråd: Haileverolje?
Vis enkelt innlegg
Gammel 24-07-08, 12:19   #7
nattfrue
Seniormedlem

nattfrue sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 50
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Haileverolje?

For min egen del hever jeg alltid flagget når det er snakk om kreftforebygging og -helbredelse i slike sammenhenger, slik Nuform skriver på sine sider (med hendige "kan" plassert tidlig i setningen, slik at ingen kan si at de har sagt at det definitivt virker...).

Uansett, litt videre googling får frem etter relativt balansert sammendrag fra American Cancer Society. (Ekstremt kort oppsummert på norsk: haileverolje har mange gode egenskaper, men det er ikke tilstrekkelig vitenskapelig bevist at det hjelper mot kreft, sjekk nederst i artikkelen for forskningsreferanser.)

I Norge selges haileverolje som kosttilskudd. Markedsføringen av slike er regulert av Mattilsynet, og jeg merker meg følgende fra regelhjelp.no:

Sitat:

"Det er ikke tillatt å påstå eller gi inntrykk av at et kosttilskudd forebygger, leger eller lindrer sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, verken i merkingen eller markedsføringen av kosttilskudd"

Alle godkjente naturlegemidler i Norge finner du for øvrig her.

For all del: Det kan godt være at haileverolje er et fint kosttilskudd, men personlig ville jeg tatt informasjonen om det med en klype salt eller sju.