Vis enkelt innlegg
Gammel 03-07-08, 15:09   #15
Løvetann
Medlem

Løvetann sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Hva gjør du da?! (Ang. søtsug og humør)

Opprinnelig lagt inn av Momsa, her.

blir bare så utrolig deppa. tusen takk for mange gode råd!
men... det er jo ikke de førsta dagene min lenger, jeg har holdt på i snart 3 uker. allikevel fortsetter det..
lage god mat-jada. jeg kan ikke å lage mat! uansett hvor mye fløte og "lovlig" stæsj jeg har oppi, smaker det rett og slett dritt. før lagde gubben alltid maten, men nå bryr han seg mest med å jobbe så mye som mulig, for vi mangler penger. og da er det tuppa og meg da. hun klanger på mamma hele ettermiddagen, ikke lett å slenge sammen et nydelig måltid da. tar gjerne mot tips på dette feltet også.
(klipp) …
dere synes nok jeg er fryktelig sur og tverr, og negativiteten oser lang vei. JA,jeg vet det. men hva kan jeg si. føler jeg aldri klarer å gjennomføre n oe jeg har satt meg som mål her i livet, og skjønne ikke hvorfor. orker ikke gjøre det som skal til. har gått to turer siden jeg starta. sykla et par ganger. beklager, men vet bare ikke hva jeg skal gjøre, og føler meg veldig mislykka .

Du er i en krevende livssituasjon samtidig som du vil legge om livsstilen. Småbarn, dårlig råd, sliten og mye alene med barnet. Og ikke vant til å lage mat, sier du …
Jeg synes ikke du er sur og tverr, nei! Du gir bare ærlig uttrykk for hvordan du har det og det er bare bra.

Og du er ikke mislykket! Det er flott at du har gått to turer og syklet et par ganger siden du startet!!! Spesielt flott er det hvis det er noe du ellers ikke ville gjort.

Jeg var selv forferdelig sliten da barna var små, endte opp med å bli utbrent og deprimert på grunn av for mange og for høye krav hjemme og på jobb. Og det var jeg selv som stilte de fleste kravene og endte opp med å føle meg verdiløs og mislykket. Derfor benytter jeg anledningen til å advare deg mot å ha for høye ambisjoner:
- Ikke dvel ved det du ikke klarer, men gled deg over det du får til!
- Gi deg selv rom og plass for glede, det trenger du både nå og senere.

Og så tror jeg du må prøve å skaffe deg såpass overskudd at det er koselig å leke med vesle-jenta. Det er ofte sånn at ungene klenger mer når vi er slitne og ikke orker å gi dem oppmerksomhet. Hvis en kan bestemme seg for å gjøre noe koselig med dem, blir de ofte roligere og kan leke selv en stund etterpå. Men det er ikke lett å være pedagog for en sliten mor som skal gjøre andre ting, også …

Her er noen konkrete forslag som du kan vurdere:

1. TRENE PÅ MATLAGING OG BLI KJENT MED LAVKARBO-PRINSIPPET FØRST
Kanskje skulle du øve deg noen måneder på vanlig matlagning - med lavkarbo mat - FØR du går på et så krevende opplegg som ketolyse?
Hvis dere er tre i familien, og du skal lage mat som alle vil spise - så trenger du kanskje litt mer utprøving?
Du kan jo se etter om ikke det er noen lavkarbo-kokebøker på salg? Jeg har hatt mye glede av Fedon Lindbergs kokebok. Det er jo lavkarbo-oppskrifter på forumet her, også. Følger du oppskriften nøye, vil det ofte gå bra. Og særlig med litt trening.
Kunne du og mannen sammen din laget litt ekstra mat i helgene, og frosset ned så dere hadde ferdig en eller to middager til påfølgende uke?

2. TENKE GRADVIS OPPTRAPPING
Ingen klarer alt på en gang. Og det virker som du er stilt overfor utfordringer på alle kanter, så du må nok innrette deg litt etter det.
Hvis du begynner med å gradvis forbedre kostholdet, og drive mosjon av og til - så er vel det flott, "under de rådende omstendigheter"? Så får du garantert noe mer overskudd etterhvert, og da kan du gå løs på ketolyse når du har de kreftene man faktisk trenger?
Jeg vil også anbefale deg å begynne med kosttilskudd: et generelt vitamin- og mineraltilskudd + en litt raus dose Omega-3 + (en periode) krom og B-vitamin. Evt. jern. Kanskje be fastlegen om å få tatt blodprøvene som står i ketolyseboka + jernstatus?

3. KAN DU FÅ NOE AVLASTNING OG FRI?
Kanskje må noen ting legges litt mer til rette for deg, så du kan få opparbeidet litt overskudd? Finnes det mulighet for at mannen din eller noen andre passer barnet en fast tid et par ganger i uken (helst mens det er dagslys ute) så du får et par timer for deg selv som du kan bruke til det du har LYST til og GLEDE av? Så kan du jo selv velge om du vil daffe ute, treffe venninner , gå et kokekurs eller ta en treningsøkt. Det høres ut som du trenger mer glede og lyst i livet ditt, for å få overskudd til familien og hverdagen.

Til slutt: Det er kjempeviktig å regne på det du har fått til og gi deg selv en klapp på skulderen for hver minste ting. Og finne noe som du har glede av.

Sist redigert av Løvetann : 03-07-08 kl 18:29. Årsak: klarere formulering trengtes
Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat