|
Sv: Trøbbel med feriepenger
Opprinnelig lagt inn av noli, her.
Feriepenger er IKKE en ekstra utgift for arbeidsgiver. Feriepenger trekkes fra din lønn, normalt sett 10 - 12 %, så det er jo en del. Dette er DINE penger og skal utbetales i stedet for ordinær lønn når du har ferie, eller i tillegg til ordinær lønn hvis du ikke tar ut ferie et år. Noen bedrifter har fast tid for utbetaling av feriepenger uansett når man har ferie.
Men frilansere har ikke rett til feriepenger, MEN da skal det heller ikke trekkes feriepenger av lønnen din. De kan ikke trekke det og så beholde det, det er DINE penger. En måte å tvangs-spare på.
Du er altså hundre prosent sikker på at dette er sånn det fungerer? Ikke at jeg trekker deg tvil, det hadde vært helt gull om det er sånn det er ! Det er ikke annerledes for vikarer/deltidsansatte? (Som jo er en mer riktig definisjon av min stilling).
Jeg har forresten fått svar fra Sommerpatruljen, noe jeg er veldig fornøyd med, jeg får understøttet saken min overalt, og begynner å føle meg trygg!
Sitat:
Jeg støtter de vurderingene som din advokat har gjort. Det er en rekke mennesker som arbeider som frilans, altså et veldig løst forhold til sin arbeidsgiver når det gjelder arbeidstider og valg av oppgaver, uten at disse er selvstendige næringsdrivende.
Er man arbeidstaker er arbeidsgiver pliktig til å gi deg en kontrakt. I ditt tilfelle ville ditt vært naturlig at kontrakten regulerer momenter som tildelelse av oppdrag, leveringstid, osv. Selv om du nå ikke har kontrakt betyr ikke dette at ditt arbeidsforhold er ugyldig og at du arbeidsgiver kan sparke deg. De er nødt til å følge samme formkrav og saklighetsregler som om du skulle vært ansatt med kontrakt.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|