|
Sv: Insulinresistens og alkohol ...
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Det er visst c-peptid som er den sikreste målinga for insulinresistens. Legen min konkludertet dog insulinresistens via glukosebelastning. Men blodsukkeret skal måles to ganger, hos folk med insulinresistens så øker det ikke like mye som hos en som responderer normalt på det sukkerskvipet, det senkes heller ikke proposjonalt med hva som er vanlig, men stuper fort og kommer under normalnivå på kort tid. Dette ut fra hva jeg husker da.
Det samme sa legen min også, ang. å konkludere med insulinresistens i forhold til glukosebelastningstesten. Jeg har målt blodsukkeret flere enn 2 ganger så da er vel resultatene ganske sikre vil jeg tro.
Ang. dette;
"Tullehøna Sv: Insulinresistens og alkohol ...
Fant dette på nett som forklarer ganske bra:
Glukosebelastning
Hvis man får verdier mellom 5,5 og 7 mmol/l (for fastende) gjør man en såkalt glukosetoleransetest. Denne testen utføres på legekontoret og er som følger: Man faster fra midnatt og kommer på legekontoret om morgenen. Først blir blodsukkeret ditt målt, deretter får du en drikk (ca 2-3 dl) som inneholder sukker. Etter du har drukket skal du sitte i ro i 2 timer, og deretter blir blodsukkeret ditt målt igjen. Dersom du da har verdier under 11,0 mmol/l har du ikke sukkersyke, men verdier mellom 7,8 og 11,0 mmol/l indikerer nedsatt glukosetoleranse. Hvis blodsukkeret er lavere enn 7,8 mmol/l har du ikke diabetes."
... så sa også legen min at jeg absolutt ikke hadde diabetes, men insulinresistens og glukoseintolranse er forstadiet til diabetes 2 sa hun.
Vi har diabetes 2 i familien, på begge sider så før eller siden får jeg det fikk jeg beskjed om, men det kan i aller høyeste grad kontolleres med kosthold så det kan ta MANGE år før jeg får det.
Klarer jeg ikke å holde blodsukkeret nede med kostholdet over en stund så må jeg begynne med tabletter for å holde det nede.
Jeg er veldig motivert for å klare dette uten medisiner så jeg skal klare det, men jeg er litt på "utprøvingsstadie", jeg må teste ut hva jeg tåler og hvor mye, men det merker jeg fort... går jo praktisk talt i koma en times tid etter ett måltid hvis jeg har spist noe med mye karbohydrater 
Delmål 3: 70...
Mål: 65 (Juhuuuu som jeg gleder meg)
|