Tråd: Pepsi max ...
Vis enkelt innlegg
Gammel 28-06-08, 20:37   #15
Sense
Medlem

Sense sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sense er ny på veien

Sv: Pepsi max ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Eh, ok? Men en 20 år gammel godkjenning via Reagen-regjeringen er det? Ok...
Du kan jo bare google "aspartame". Det som er litt rart er at det er et lite knippe nøytrale eller positive lenker, og ca en kvadrillion negative/skeptiske. Hva har folk å vinne på å kartlegge farene ved et kunstig søtningsmiddel, liksom? Ingenting. Hva har produsentene å vinne på å framvise fine tall? Alt!

Og så lurer jeg på hva hodepinen og smertene jeg får i nyrene de gangene jeg har drukket Pepsi Max kommer fra

Denne er jo sjarmerende.

Og hva har EFSA å vinne på å forske på dette i det vide og brede og gjennomgå 500 forskningsrapporter? Bare for moro skyld? Jeg tviler.

Ja og hva har folk å vinne? Det blir vel en slags fellesfølelse, fellesskap. Noe å legge skylden på. Søke trøst i hverandre. Vi mennesker er rare slik. Saken er at det fleste plagene som ble ramset opp i denne linken er ytterst vanlig og hverdagslige plager. For mange er de daglige. Jeg tviler på at alle disse menneskene har total oversikt over alle stoffer de får i seg hver dag, uke, mnd og år. Og at de systematisk har utelukket det ene etter det andre, for så å kun sitte igjen med aspartam.

Hva har den knippen nøytrale og positive forskningen å stille opp mot slike tilstander da? Slike ting (rykter) sprer seg som ild i tørt gress. Hvis jeg troodde jeg kanskje så sammenhengen mellom mine hverdagslige plager som hodeverk, søvnløshet, kvalme, diarè etc. og googlet så dette i ett forsøk på å finne ut hva det kan skyldes. Der finner jeg noen som mener de får slike symptomer av aspartame. Jeg leser selvfølgelig mer om dette... søker, leter videre. Det samme gjør visse andre personer også. Det skal nok ikke gå lang tid før jeg er overbevist om at det er aspartamens skyld. Tro. En ond sirkel. På null komma svitsj har vi skapt en horde som øser hverandre opp og er bombesikre på at aspertamen har skylden.

Litt sån blir den type info i mine øyne/ører. Useriøs, hjemmesnekra, hysterisk og konspiratorisk.

Nå hadde jeg mye vondt i magen på grensen til diarè flere ganger i uken før jeg gikk over på lavkarbo. Ukentlig hodeverk, sitringer i muskler, dårlig søvn, og masse annet. Alt er jeg kvitt nå! Har ikke hatt antydning på 3 uker. Og jeg drikker fremdeles pepsi max... det hadde jo vært veldig enkelt (eller rettere sagt mye enklere for meg) å skylde på aspartam, enn å legge om hele kostholdet mitt -som tydeligvis var årsaken....

Men nå må jeg gå, skal spise deilig ostelasagne mmm... tror jeg sier takk for meg i denne aspartam-diskusjonen og retter fokuset mot andre ting. Vi kan vel ivhertfall være enige om at vi er uenige da... men egentlig er vi litt enige også.... langt inni der, vi har bare litt ulike innfallsvinkler og måter å se det hele på tror jeg

Ha en fortsatt god kveld