Vis enkelt innlegg
Gammel 26-06-08, 10:14   #24
Thorwald
Medlem

Thorwald sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 55
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Økt kolesterol og leververdier

Hei.
Jeg har en litt morsom historie som jeg gjerne vil dele med dere her på forumet. Jeg har regelmessig gått til min fastlege, og det har blitt konstatert for høyt blodtrykk samt for høye kolesterolverdier. Dette finnes det historikk på som går tilbake til tiden før jeg begynte på lavkarbo. Etter at jeg begynte med lavkarbo ble det satt opp en time for å måle kolesterolet, pluss en rekke andre blodverdier. Jeg tenkte at nå skal jeg virkelig benytte meg av muligheten til å sjekke hvordan lavkarbokostholdet virker på kroppen min. Dette innebar at jeg i en uke før blodprøvene skulle tas spiste store mengder med svineribbe, jeg hadde 4 egg per dag. Jeg drakk fløte og spiste ost. Smør i store mengder ble også inntatt. Kort sagt alt som vi gjennom livet har lært at vi skal være forsiktige med. Det eneste jeg passet på var at fettinntaket var høyt, og karboinntaket lavt. Når prøvene senere ble analysert og jeg kom tilbake igjen til legen, så kunne han fortelle at jeg aldri hadde hatt så fine verdier før. Jeg fortalte hva jeg hadde spist og han sa, det spiller ingen rolle hva du har gjort, bare fortsett! Det er imidlertid verdt å merke seg at jeg neste gang jeg var og tok tilsvarende prøver, så hadde jeg mikset fuelen min. Dvs. at jeg hadde like i forveien vært i England og fått i meg en del karbohydrater i tillegg til fettet. Da fikk jeg stygge kolesterolverdier med en gang. Så for meg virker det som om min kropp må ha lavt karbo inntak, dersom jeg samtidig skal ha høyt fettinntak. Hvis ikke blir det kluss. Men som sagt, med mye fett og kun 20 gram karbs per dag så får jeg altså superfine verdier. Kanske dette kan gjelde for flere enn meg?

Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat