Vis enkelt innlegg
Gammel 25-06-08, 21:13   #15
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 45
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Trenger mennesket kumelk?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Selvfølgelig er det det. Husk at mennesket levde uten melkeprodukter i urtiden, så jeg tror ikke vi TRENGER noe som helst fra kua. Men bearbeidede melkeprodukter (ost, smør osv) kan være bra for kroppen selv om vi ikke nødvendigvis TRENGER det. Meierismør inneholder stoffer som er sunne for oss, og syrnede melkeprodukter inneholder bakterier som er bra for tarmen. Men kan vi klare oss uten? Selvsagt. Det må man velge selv. Jeg dør ikke uten, men jeg foretrekker å inkludere smør og ost i kostholdet mitt siden jeg er veldig glad i det.
Men ren kumelk drikker ingen av oss.

Altså, jeg mener ikke at det nødvendigvis er skadelig med melkeprodukter, og dette er ikke ment som en diskusjon rundt hvorvidt man bør slutte å spise ost eller ikke, eller om folk spiser eller drikker det ene eller det andre.. Men jeg synes det er merkelig at syrnede kumelkprodukter skal være gunstig for menneskelig tarmflora, når kumelk i utgangspunktet er for kalver, syrnet eller ikke.. Jeg sier altså ikke at alle bør kutte ut melkeprodukter, jeg er bare interessert i synspunkter ut ifra ideen om et optimalt kosthold. Burde ikke det optimale kosthold for mennesket basere seg på mat og drikke som ikke er avhengig av raffinering og ulike prosesser som ost og youghurt er? Dersom mennesket spiser optimalt - har vi da behov for å tilføre tarmen ekstra bakterier? Og ikke minst - hvorfor i all verden er det gunstig for den menneskelige tarm med tilførsel fra bakterier basert på KUmelk?

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat