|
Sv: Økt kolesterol og leververdier
Enig i det siste her, men bare en poengtering når det gjelder animalsk fett. Ordene animalsk og vegetabilsk har blitt misbrukt lenge og jeg velger å knapt bruke dem.
Avhengig av hvilket dyr man spiser fettet av og hva det dyret har spist varierer typen fett i animalsk fett. En okse har mer mettet fett enn en kylling feks.
Blandet kyllingkjøtt med skinn har feks 35% mettet, 50% enumettet og 15% flerumettet, ytrefilet av storfe har feks 50% mettet og 50% enumettet og ytrefilet av svin har feks 35% mettet, 45% enumettet og 20% flerumettet.
Går man så til Olivenolje er feks 15% mettet, 75% enumettet og 10% flerumettet eller smør som er 65% mettet, 35% enumettet.
Egg har endel flerumettet, så jeg passer på å spise mettet fett og omega 3 i tillegg for å få ned andel flerumettet.
Endel flerumettede oljer har en umiddelbar senkende effekt på kolesterolet. Siden langtidseffekten av samme oljer kan være ubalanse i omega3-6 forholdet og økt grad av oksidering i kroppen (umettede oljer harskner lett også inne i kroppen) så anser jeg mettede og enumettede oljer for å være bedre for min helse i det lange løp.
Ketose/lavkarbo og inntak av fett er ikke bare å spise fett, men riktig naturlig fett i rette mengder ift hverandre.
|