Vis enkelt innlegg
Gammel 21-06-08, 08:31   #17
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 45
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Hva skal jeg gi 1 åringen?

Jeg tror det er viktig å ikke bli for fanatisk hva gjelder barns kosthold. Man skal selvsagt ta hensyn til allergier, men med mindre det er andre særlige hensyn som taler for det har jeg ikke sansen for å telle KH for barn.

Har en sønn på 8,5 mnd, og har gjort meg en del tanker vedrørende fremtidig kosthold. Foreløpig er det viktigste at maten ikke er tilsatt sukker (også kunstig) og salt, og evt andre tilsetningsstoffer (lager mesteparten selv så det er ikke en problemstilling egentlig).

I det daglige vil jeg til oss begge satse på et kosthold basert på rene råvarer - rent kjøtt/fisk, grønnsaker, rotfrukter (minus potet), bær og litt frukt. Ettersom jeg selv aldri spiser potet (tåler ikke), og bare en sjelden gang ris, og ingen av oss har noe ernæringsmessig behov for dette, kommer jeg ikke til å bruke dette som tilbehør i det daglige. Men får han det servert hos andre må han gjerne forsyne seg!

Brød spiser jeg ikke selv, og jeg satser også her på felles frokost - gjerne havregrøt laget på vann, søtet med frukt. Men han kan gjerne få litt grove fullkornsprodukter også.

Er allerede nå veldig bevisst på å aldri gi søte drikker - er han tørst får han vann (eller morsmelk), og slik kommer det til å fortsette (bortsett fra melken da).

Men jeg kommer nok til å bake kake til bursdag og slikt, og litt ekstra kos innimellom blir det sikkert. Ser ikke det som et problem - og er han i besøk kommer jeg ikke til å nekte ham å spise en bolle eller spagetti.

Sum a sumarum - unngår generelt hvitt mel og gjærbakst, de fleste melkeprodukter, sukker/kunstig søtning, salt, blandingsprodukter som pølser/kjøttdeig, søte drikker, hel- og halvfabrikata, potet, pasta og ris.

Frukt, grønt og bær og rent kjøtt og fisk er basis i kosten, og så vil jeg særlig for hans del være påpasselig med at han får i seg nok godt fett!

Men som sagt - jeg teller ikke kh i kostholdet hans - om det er litt mel eller en ts sukker i sausen ser jeg ikke det som noe problem for hans del.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat