Tråd: Boktopp-liste
Vis enkelt innlegg
Gammel 20-06-08, 12:31   #28
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 45
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Boktopp-liste

Opprinnelig lagt inn av msplum, her.

Nei!
Sataniske Vers er vanskelig, uforståelig, tung og forvirrende.

Den er overhodet ikke representativ for Rushdies forfatterskap. Han skriver ganske variert, og noen av bøkene hans er tunge og vanskelige, mens andre igjen bare er ustyrtelig morsomme.

Midnattsbarn er morsom! Rushdie klarer å lage de mest fantastiske situasjoner. Han har utgangspunkt i historiene sine som er fullstendig urealistiske, likevel godtar man dem.

Hvaskaljegsi? De ubetalelige øyeblikk om gutten i skittentøyskurven, om mannen som gav opp islam fordi han hadde for stor nese og om den pakistanske hærs beste sporhund.

Det er synd at det er Sataniske vers som har gjort Salman Rushdie kjent - fordi det dermed er den boken alle leser først - eller prøver å lese.
Sataniske vers krever en inngående kjennskap til Islam for å være forståelig. Hvis man ønsker å lese Sataniske vers, anbefales det å lese Gud leser ikke romaner først. Den forklarer hva som skjer og hvorfor Rushdie har fått en fathwa mot seg.

Så flott - da tror jeg Midnattsbarn blir neste bok! Er en stund siden jeg har klart å samle tankene om en bok nå, så tror ikke akkurat Sataniske vers er boken å begynne med.. Noe å le av er nøyaktig hva jeg trenger tror jeg. Har vanligvis stor sans for historier som tar utgangspunkt i en litt "skjev" virkelighet, så dette gleder jeg meg til. Er ganske sikker på at jeg har den, må bare lete litt først

Takk for godt svar Msplum!

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat