|
Sv: De forskjellige søtningsstoffene
Nå har jeg lest masse omkring dette, og jeg tror det er mye skremselspropaganda og sensasjonspreget journalistikk omkring denne aspartamen. Aspartam har faktisk vært brukt som søtningstoff i 20 år og antall forskninger og dokumentasjon om at dette IKKE er et farlig stoff er ganske mye høyere enn motsatt dokumentasjon.
Jeg setter heller min lit til EFSA (European Food Safety Authority) enn èn italiensk forskning. Har hørt mye rart om diverse forskningsrapport fra Italia. Faktisk så ble det påvist at disse rottene som fikk kreft (hvis det er den undersøkelsen som skremmer folk) allerede led av diverse sykdommer, og det ble bevist at rottene IKKE fikk kreft av aspartamen. Det viser vel seriøsiteten..
En undersøkelse av 500 diverse rapporter og undersøkelser gjort av EFTA konkluderte nok en gang med at dette er et helt trygt stoff selv i mengder som er høyere enn det anbefalte (som tilsvarer ca. 14 bokser med lightbrus f.eks). Som regel kombineres ulike typer søtningsstoffer i mat og man vil svært sjelden eller aldri klare å komme opp i de potensielt farlige mengder.
Alt med måte -og det gjelder vel det aller meste