|
Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?
Det etterlyses om noen flere har hatt nytte av å veie seg daglig. Som jeg har sagt mange ganger. Det er ikke fordi jeg veier meg hver dag at jeg går ned i vekt. Jeg går ned i vekt fordi jeg spiser riktig og trener.
I den forbindelse gjør jeg mange forskjellige ting. Jeg setter av tid til trening som ikke forstyrres av noe som helst - treningen går foran med mindre det er noe meget viktig med ungene - da kan treningen unntaksvis flyttes noe.
Når jeg trener så måler jeg puls, tråkkefrekvens, snitthastighet, avstand, kaloriforbruk +++
Når jeg lager mat så vurderer jeg nøye innholdet i maten. Ikke bare karbene, men også fett, proteiner, vitaminer, antioksidanter og totalt kaloriinnhold.
Også veier jeg meg hver dag og monitorerer slik utviklingen med mange og tette målinger av hva jeg veier.
Så nei - jeg går ikke ned på grunn av badevekta mi. Men den inngår i mitt opplegg som for meg et selvfølgelig verktøy. Først i prossessen med å bli kjent med min egen kropp på en skikkelig måte i den tiden da jeg fikk matinntak under kontroll og lærte meg å spise riktig, og deretter i prossessen med å vedlikeholde fremgangen, og nå i prossessen med å ta av de siste kiloene til målet.
Jeg har da veid meg daglig i mange år og hatt stor nytte av det føler jeg selv. Jeg vet feks hvor mye ekstra jeg veier når jeg er treg i magen, og hvor mye for lite jeg veier etter en fest med vin til. Jeg vet hvor mye jeg veier annerledes hvis jeg spiser spekemat og hvor mye sånn ca vekta forandrer seg hvis jeg trener tre styrkeøkter en uke, kontra hvis jeg bare spaserer en uke.
For mange blir alle disse tallene bare masse mas og stress, for meg er det nøyaktig slik jeg trives best med å ha det her i verden. Noen er sånn, abdre slik, jeg liker å vite om tall og sånn - andre liker andre ting. Og noen blir stressa av vekter og burde da kanskje kaste sine.
Det finnes vitenskapelige uttalelser for både å veie seg ofte, sjelden og aldri ser det ut til. Og det er jo flott - da ser det ut til at vitenskapen er enig i å være uenige, så har vi jammen fått dokumentert at det er forskjell på vitenskaplige konklusjoner også.
Dette er på en måte som å røyke. Noen røyker på fest, noen røyker seksti om dagen, noen har aldri tenkt over å begynne å røyke noen gang. Alle (bortsett fra de som ikke røyker) trenger å slutte, og de trenger å gjøre det på den måten som funker for dem. Noen vil gå på kurs, noen vil trappe ned, noen vil røyke på fest og noen bråslutter og røyker aldri mer.
Så - impulsiw - du etterlyste noen som har hatt nytte av vekten sin på vei ned. Og nok en gang - her er jeg. Jeg hadde nytte av den de to årene jeg sto stille også. (Jeg sto ikke stille pga platå, jeg sto stille fordi jeg ikke slanket meg på den tiden, var opptatt med andre ting.)

|