Vis enkelt innlegg
Gammel 17-06-08, 09:15   #145
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 45
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nja. Så lenge badevekten føles som et negativt issue for mange (når de får for mange følelser av tallene den viser) så er det jo bedre at man veier seg sjeldnere? Jeg skjønner hva du mener men tror jeg er litt uenig. For jeg har jo diskutert dette med mange som sa de følte det som en befrielse da de klarte å legge bort vanen med å veie seg daglig og heller fokusere på selve livsstilen uten de tallene, som hos dem ofte trigget dårlig humør (eller godt humør om vekten viste noen gram/kg ned en dag).

Men det du egentlig sier her er at det er selve slankingen (inkludert veiing) som er problemet, ikke det at man bruker vekt som et redskap til å slanke seg. Altså at man kommer lenger med å legge om livsstilen enn å slanke seg. Poenget her er vel hvordan man tenker om sin egen situasjon, å tenke at man slanker seg/må passe vekten stimulerer til en del negative tankemønstre, og derfor opplever svært mange større effekt av å ha en oppfattelse av at endring av kosthold/aktivitetsnivå er en livsstilsendring, fordi det har en positiv valør. Man gjør noe godt for seg selv, fremfor å nekte seg selv en masse goder. Men rent faktisk er det det samme man gjør, selv om man tenker annerledes om det.

Så lenge det kun dreier seg om livsstil og ikke slanking, skjønner jeg heller ikke hvorfor man må veie seg hver dag? Vekten bør jo da være totalt irrelevant, ergo trenger man ikke å veie seg hver eneste dag. De jeg kjenner som veier seg hver dag er de som er mest "besatt" av selve slankingen og det er også de som ofte mislykkes fordi de gir opp når vekten ikke viser rask nok fremgang. Det kan man jo også bare se her på forumet? Hvor mange tråder er det ikke med "jeg har ikke gått ned på en uke" eller "vekten har stått stille i en uke eller to, jeg gir opp"? Det er MANGE.

Hvis vekten ikke er den viktigste er det heller ikke så farlig å veie seg..

Og igjen, dette jeg sier med at vekten trigger negative følelser gjelder selvsagt ikke alle, men jeg står fast på at de FLESTE ikke bør veie seg daglig, og det at jeg ikke skjønner vitsen (jada, selv om folk har forklart det, men man har jo lov å være uenig).

Igjen vil jeg si at dette beror på hvilket forhold man har til vekt i utgangspunktet, altså om man ser på vekt som middel eller mål (veldig forenklet sagt).

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat