|
Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?
Synes stort sett diskusjonen her har vært saklig. Men noen ganger går den litt utover temaet.
Jeg tror mange som er overvektige har spiseforstyrrelser men de er ikke klar over det selv! Jeg gikk i årevis og trodde jeg hadde dårlig karakter som ikke klarte å spise lite, være sulten og trene som alle andre. Derav trodde jeg at jeg ikke var verd noe og ikke klarte å være innehaver av tittelen "slank". Mange vet ikke selv at de er spiseforstyrrede men tror det er noe galt med viljestyrken. Gang på gang går man på med dødsforakt og nå skal man oppvise viljestyrke så familie og venner en gang for alle får se hvor viljesterkt og slank man egentlig er. Gang på gang mislykkes mange med dette.
Jeg var så dum å veie meg i dag 1.5 opp... Det er prisen å betale for alkoholinntak ihelga. Tredje dagen veier man mer pga dette. Hadde jeg hoppet over veiiinga hadde jeg blitt i den følelsen av at jeg følte meg slankere. Nå viste vekta noe annet og jeg ble litt oppgitt.
JA, vekt er en opp og nedtur for de som sliter med et problematisk forhold til badevekta. Har man ikke et problematisk forhold... kan man MEGET FORT få det hvis man veier seg hver dag.
Min mann, min sønn... Har et normalt forholdt til mat og vekt. De veier seg av og til - kanskje hver 14 dag. For dem er vekta uinteressant, de kjenner det på bukselinningen at det går nedover. De har ikke noe problematisk forhold til vekt og mat men hadde 10 "komfortkilo" å gå ned hver seg. Jeg kjenner INGEN normalvektige som veier seg hver dag. Ikke en gang i uka en gang. Spør jeg hva de veier aner de ikke, de har ikke veid seg siden i fjor! Har ikke badevekt!
Det er snodig at de som er normalvektige - som holder vekta - ikke trenger badevekt for å holde "øye" med tilstanden.
Alti alt tror jeg det å veie seg er en uting. Burde ikke veie seg mer enn en gang i måneden... så fikk man fokus vekk fra tallene. De er faktisk ikke viktige, det er inget redskap som må til for å gå ned i vekt.
Hvis argumentet for å veie seg hver dag er inspirasjon, da skjønner ikke jeg hvor den kommer fra for jeg veier faktisk OFTE mer etter helga, men neste fredag har jeg knipi en halvkilo til.
|