Vis enkelt innlegg
Gammel 16-06-08, 11:29   #101
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 45
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg skrev jo at jeg ikke er vant til at folk blir sinnesgalne (sinna) så FORT. På de foraene jeg er på er det til tider høy temperatur ja, men sjelden usaklig, folk diskuterer heftig men blir ikke nærtakende på samme måte som mange ofte blir her. Men dette er jo en annen type forum da. Allikevel flirer jeg av og til litt.
Ingen har brukt nedsettende karakteristikk på PERSONER her inne? Som jeg skrev, det er stor forskjell på det å kalle en person sykelig og det å kalle en handling sykelig. Og ja, veiing hver dag har funket bra for deg, men vi snakker faktisk om daglig veiing der det blir manisk og destruktivt når vi kaller det sykelig.

Det er vel ingen som er uenig i at manisk og destruktiv veiing er sykelig - men det er jo ikke det som har vært ankepunktet her - diskusjonen har jo i stor grad dreid seg om det å veie seg daglig i seg selv er (mer eller mindre potensielt) manisk/destruktivt/sykelig. Altså om det generelt sett er usunt å veie seg hver dag. Å diskutere hvorvidt det er usunt med daglig veiing forutsatt at personen det gjelder har et nærmest tvangsmesiig forhold til det å veie seg, er jo ganske så meningsløst - her hersker det vel ikke større uenighet. Spørsmålet knytter seg vel til om man på generell basis bør anbefale det ene eller det andre, ev. verken eller.

Hvis man på generelt grunnlag sier det det er usunt og sykelig å veie seg hver dag (for å ta et vilkårlig eksempel), så sier man i realiteten de personer som veier seg daglig (igjen på generell basis) har et usunt og sykelig forhold til vekt. Om dette ikke er å karakterisere en person, så beveger man seg i alle fall over i personlig farvann, og da øker emm. aktsomhetsbehovet. At de som da veier seg hver dag, og som gjør dette uten snev av mani og besettelse, vil ha seg frabedt å bli plassert inn i en gruppe potensielt sykelige mennesker, forstår jeg så godt. Selv om jeg ikke er av de som har godt av å veie meg særlig ofte.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat