Vis enkelt innlegg
Gammel 15-06-08, 16:46   #4
Kiera
Medlem

Kiera sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: Drøbak
Alder: 59
Kiera er ny på veien

Sv: Svar på blodprøver, kan noen "tolke" for meg?

Har dette jeg også. Jeg er insulinresistent, men har heldigvis ikke PCOS. Fikk ikke diagnose siden jeg har født 2 barn og fordi jeg ikke har cyster. Ellers så har jeg alle kriteriene (vektøkning, hirituisme, høytblodrykk osv). Jeg har lav SHBG og lavt stoffskifte. Jeg har fått beskjed om at de lave SHBG verdiene gjør at jeg får økt hårvekt på uønskede steder (som f.eks de jeg har på haka. grrrrrrrr)

Jeg har bokmerket følgende forklaring:

Seksualhormonbindende globulin (SHBG) produseres i leveren. Det er et transportprotein som i første rekke binder testosteron og dihydrotestosteron, samt i noe mindre grad østradiol. Sammen med albumin fungerer SHBG som et sirkulerende depot for disse kjønnshormonene. Mengden av SHBG bestemmer andelen av frie, dvs. biologisk aktive kjønnshormoner i blodet. På grunn av proteinets høyere affinitet til testosteron enn til østradiol vil en økning av SHBG føre til økt østrogeneffekt, mens nedsatt SHBG vil forsterke de androgene effekter.

Indikasjoner
Undersøkelsen gjøres sammen med analyse av testosteron for å bedømme den frie, biologisk aktive, testosteronfraksjonen. Dette er aktuelt ved følgende problemstillinger: Mistanke om mannlig hypogonadisme, mistanke om økt androgenproduksjon hos kvinner med infertilitet, menstruasjonsforstyrrelser, hirsutisme eller virilisering, samt spørsmål om for høy eller for lav androgenproduksjon hos barn.

Tolkning:

Høye verdier sees under graviditet, ved østrogenpåvirkning, levercirrhose, hypertyreose og ved mannlig hypogonadisme. Medikamentell behandling med østrogener, tyreoideahormoner, barbiturater, antiepileptika, antiandrogener, klomifen eller tamoxifen øker konsentrasjonen av SHBG.

Lave verdier sees ved økt androgenproduksjon, hypotyreose, polycystiske ovarier, fedme (særlig hos kvinner), malnutrisjon, malabsorpsjon og proteintapende tilstander. Behandling med androgener, glukokortikoider, cimetidin eller danazol senker SHBG-konsentrasjonen.