|
Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?
Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.
Jeg hevder kun at enkelte metoder øker oddsen for suksess mer enn andre, og at du begynner med å se svart hvitt på dette er litt pussig. virkeligheten er jo et sted mellom "ingen" og "alle".
Enkelte metoder øker oddsen for suksess ja - men disse metodene du refererer til er ikke de samme for alle - heller ikke det å veie hver dag Og joda, jeg malte nok litt svart hvitt, men det var med vilje og for å sette ting litt på spissen
Gjør vi det? Dette vil jeg gjerne høre mer om. Er dette en kunnskap vi blir født med, er den gitt oss i gave fra oven, eller hvordan henger dette spennende og overnaturlige fenomenet i hop? Jeg lytter øre!
Nå synes jeg diskusjonen begynner å bli tåpelig, og argumentet ditt likeså. Du VET for eksempel at sjokolade, potetgull og søppelmat i form av pizza, hamburgere osv ikke er godt for deg, og ikke kom med at det er noe gave gitt fra oven du må inneha for å forstå/være klar over det! Det blir rett og slett for dumt, jeg som syntes diskusjonen var bra helt til dette punktet..
Greit nok at man ikke "trenger" badevekten i det hele tatt. Poenget mitt er at daglig veiing øker oddsen for en suksessrik gjennomføring. Hverken mer eller mindre. At folk får dette til uten badevekt er ikke noe argument mot at det evt. finnes mer effektive løsninger for å nå målet.
Og jeg er ikke enig i poenget ditt! For all del, det er flott om det fungerer for deg og andre, men mitt syn er nok likevel at det er en sykelig overfokusering på noe som er en mindre vesentlig del av en større livsstilsendring.
Nei, jeg er ikke enig i at dette skaper mer stress. Jeg vil også faktisk gå så langt som å påstå at det reduserer stressnivået hos de fleste mennesker. Hva vil det så si at det blir hardere press? Min første innskytelse er å si at det som gjør at jeg blir presset, er de samme tingene som etterhvert kan føre til at jeg blir stresset, nemlig om jeg ikke finner løsning på det som "plager" meg. En av grunnene til at jeg synes daglig vektmåling er fint er fordi kunnskapen gir meg innsikt, som igjen gir meg løsning, som igjen fjerner presset, slik at det aldri blir til det stresset. Men fokus må jeg altså ha. Er det ikke logisk? 
Skipper begrepsavklaringen din jeg, jeg er fullt klar over hva stress er, og jeg var egentlig av den tro at du ble å forstå at jeg mente om negativt stress, ut ifra det jeg skrev. Min feil. Fokus har vi jo alle sammen for øvrig - å legge om livsstilen for økt livskvalitet? For meg er ikke vekta SÅ viktig at jeg trenger veie meg hver dag. Siden jeg veier meg kun en gang i uka, vurderer tilogmed å veie sjeldnere, slipper jeg stresset og overfokuset på hva jeg veier hele veien. Jeg VET resultatene kommer litt og litt hver dag, noe både formen jeg er i og ukesveiingene mine viser! Alt viser at kroppen går tilbake mot normaltilstand, både ved at helseplager forsvinner, energinivået øker, alle "fedmesykdommene" forsvinner sakte men sikkert - og en del av denne prosessen er å gå ned i vekt.
Her må jeg bare ta av meg hatten. For dette med ketostix er et argument som jeg faktisk kjøper. Til de som er helt ferske og skal lære å holde seg i ketose er det første budet å følge stixen, mer enn vekten som sådan.
Jeg synes imdlertid ikke vi skal la badevekta fyke av den grunn. Jeg tror fokus på stixen til å begynne med og samtidig også notere ned vektutviklingen. Gjerne med ukentlige målinger til å begynne med, til man har fått den grunnleggende forståelsen i forhold til å holde seg i ketose. Men på ett eller annet tidspunkt, så er folk modne for daglig veiing, slik at de på litt lengere sikt kan skaffe økt kunnskap. Jeg sier ikke at veiing er eneste løsningen, jeg sier den er en av flere viktige instrumenter på livets dashboard. Og jeg erkjenner at dette ikke passer for alle, men jeg hevder like vel at det er den mest effektive metoden for å nå målet! 
Ista sa du ukentlig veiing av nybegynnere var bra - nå snur du helt om og påstår at man skal gå fra ukentlig veiing til daglig veiing ETTERHVERT? Nå får jeg egentlig bare inntrykket av at du prøver å gjøre deg vanskelig - hvis man har etablert en vane med ukentlig veiing og oppfølging med ketostix er det faktisk mer enn nok.. Å legge om på vaner som faktisk allerede fungerer er jo bare tull! 
Du jeg er enig i at stixen er første bud. Jeg holder like vel en knapp på daglig veiing, som da inntrer etter en periode, fordi man ønsker å lære mer om den direkte sammenhengen med hvordan kroppen oppfører seg. Kan man lage fine presentasjoner med grafer etc. i excel, så blir det ekstra motiverende. Når man er så rutinert at dette flyter av seg selv, så kan man sikkert gå tilbake til ukentlig veiing også. Så lenge dette fungerer så er det jo vel og bra! 
Hæhæ, jaokei. Jeg kunne aldri i verden tenkt meg å sitte å lage presentasjoner med grafer i excel over kroppsvekten min fra dag til dag, det høres faktisk bare enda mer "far out" ut enn å veie seg hver dag Siden jeg skippet det trinnet på stigen din, er jeg vel som rutinert å regne da.. hehe.. for her fløt det av segselv rimelig fort!
Her setter jeg strek for diskusjonen, synes ikke vi kommer noen vei. Fint at du føler det fungerer for deg - men jeg tror alle oss her inne uten medisinsk og psykologisk utdannelse skal være forsiktige med å uttale oss så hardt om hvorvidt ukentlig eller daglig veiing er best i forbindelse med livsstilsendringer. Jeg har riktignok bare grunnfag i psykologi, så kan være jeg tar feil like fullt som det er mulig du tar feil. Føler du det er riktig for deg - så kjør på.. men som det er tydelig ut fra flere her, så er det ikke alle som verken forstår poenget av daglig veiing - eller kunne se for seg å gjøre det selv. Disse havner kanskje under kategorien din for "rutinerte" - ikke vet jeg!
Uansett.. lykke til videre med ditt opplegg for å endre livsstil! 
|