Vis enkelt innlegg
Gammel 13-06-08, 15:04   #43
Thorwald
Medlem

Thorwald sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 55
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Hvorfor skal vi bare veie oss en gang i uken?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er jo nettopp derfor mange veier seg hver dag, for å se om de spiste feil dagen før osv. Og det er jo mange som unngår å spise feks. salt mat dagen før veiing, kun fordi saltet påvirker TALLET på vekten, noe som forresten er fullstendig midlertidig.

Jeg kan gjerne si det igjen, men så kortsiktig som å justere kostholdet på 24 timers basis er det neppe mange som veier seg daglig som gjør, og det vil heller ikke være formålstjenlig. En av de første mønsterne man kjenner igjen ved oppstart av daglig veiing er at økt saltinntak gir økt vekt i en kortere periode.

Men før man kan bruke dette som et nyttig instrument så trenger man historiske data. Jeg har med grafer og trendlinjer og full pakke, det er ekstremt motiverende for meg i alle fall. Og det er ikke slik at jeg ikke kan spise matpakka fordi jeg veide 100 gram fra eller til en dag. Jeg har en analog badevekt som ikke er spes. nøyaktig. Og i øyeblikket er jo jeg i Karibien og veier meg ombord på båt. Du kan tro det er mange faktorer som spiller inn på min vekt ja. Dønningene er tidvis den største faktoren. Men dette vet jeg jo, og det er kilo over tid som er det jeg ser etter, og så matcher jeg det litt opp i mot inntaket av spekeskinke. Serranoskinke er for øvrig godt... ;-p

Eeeh ... Så du mener at de som går opp 100 gram på et døgn ikke har tilstrekkelige kunnskaper?

Ikke helt. Jeg sa bare at de som blir fryktelig lei seg fordi de har gått opp i vekt 100 gram over en 24 timers periode, ikke har tilstrekkelig med kunnskap. For hvorfor skulle noen mennesker på denne planeten virkelig bli lei seg for det, når vi vet at det er såpass mange faktorer som spiller inn mht. et vektmål som tilsvarer noe slikt som et glass vann? Dette er jo helt ubetydelig å ikke noe å bry seg om. Det regner jeg med at du er enig I Iset?

Det er jo hundre ting som påvirker vekten annet enn mat, og om man da IKKE veier seg hver dag slipper man jo å forholde seg til disse tingene. Og det å prøve å fokusere på annet enn vekten har jo ingenting med å stikke hodet i sanden å gjøre? Det har med å innse at dette er en livsstil, og ikke fokusere på TALL. Jeg synes det høres litt absurd ut det du skriver, men skjønner at det funker for deg. Bra det.

Greit. Jeg skal forsøke å forklare dette ytterligere. Når man er trailersjåfør så har man jo på sett og vis en livsstil knyttet til dette med å kjøre trailer. Personlig vil jeg si at selv om trailersjåføren har en livsstil som tilsier at han sitter på landeveien store deler av uken, så har han like vel store fordeler av å titte ofte på sine instrumenter. Det være seg speedometeret, turtelleren, eller evt. målet for hvor mye olje som er på motoren. Dette er nyttige verktøy som gode sjåfører bruker, for å sikre at de kommer trygt og presist frem med lasten sin - uten motorhavari. Så denne koblingen mellom at det er en livsstil, og at man har lært seg å mestre noe (kanskje til tross for lite bruk av instrumenter) er i min verden ikke et godt nok argument for at man skal la være å bruke de virkemidlene som er hensiktsmessige. Kanskje det er viktigere for yngre sjåfører å sjekke alle instrumentene hyppig, til de lærer korrekt hyppighet, men å si at en erfaren trailersjåfør kun trenger å sjekke speedometeret en gang ukentlig, er vel alle enige om at blir litt sjelden?

Hensikten er jo ikke å fokusere på tall, instrumenter, om veien svinger til høyre eller venstre. Hensikten er å sørge for (nå repeterer jeg meg selv til det kjedsommelige her men) at man øker sannsynligheten for å lykkes med det man driver med. Kort sagt skaper en positiv mestringsfølelse knyttet til alt fra trailerkjøring til badeland.

Med vennlig hilsen "en som lurer på hvor bade gakk-gakken ble av"

Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat