Nå tror jeg at jeg har svaret på dette!
Fotsopp-teorien har jeg ikke trodd helt på, for jeg har hatt fotsopp et par ganger, og det er helt annerledes. Ved fotsopp "flasser" huden mellom tærne og blir sår og rød. Men disse sprekkene kommer uten noen sånne symptomer...
Bruker for øvrig ikke slippers, men innesandaler (Scholl) av skinn, sånne med riller i (er helt avhengig av dem, må til og med ha dem med på reise ).... de er ikke så tette. Ellers er det akkurat som du beskriver, Elian.
Jeg er også tverrplattfot som deg, Albertine, og sprekkene under hælene kunne godt kommet av feilbelastning. Det var min teori tidligere også. Men hvordan forklarer det at sprekkene oppstår over natta, uten noe belastning, og at de oppstår foran på foten?
Jeg tror det er Mam som har rett her. For nå har jeg hatt symptomer på at stoffskiftet er blitt lavere de siste dagene - og i morges våknet jeg av at det gjorde vondt under den ene foten. Og ganske riktig hadde jeg fått en dyp, langsgående sprekk nedenfor den ene lilletåa...
Jeg er ihvertfall ganske sikker på at det har en sammenheng for min del. Det kan sikkert være flere årsaker til sprekker under føttene, men jeg tror altså det ere hormonelt for min del.
Tusen takk for alle innspillene!! 
PS: Jeg er ikke så sikker på om det er lurt å bruke lamisil, selv om det er effektivt... Det å ha fotsopp kommer av oppblomstring av sopp i tarmen (Candida), akkurat som sopp i underlivet. For flere år siden ble jeg advart av en homeopat mot å bruke soppdrepende midler, fordi det bare kveler symptomene uten at man gjør noe med årsaken, som er ubalanse i kroppen. Dessuten har symptomene en tendens til å dukke opp igjen og igjen, slik at man må bruke middelet med jevne mellomrom. Generelt sier homeopatene at å ta knekken på et mildt symptom kan få ubalansen til å gi seg mer alvorlige utslag. F eks slik at det å behandle et eksem med kortison kan føre til at en astma eller en annen luftveislidelse utvikles i stedet.
Oppblomstring av sopp kan komme av at tarmfloraen ikke er bra, som etter en antibiotikakur da opptil 80% av de gode (og nødvendige) bakteriene i tarmen blir drept. Da er det bedre å pøse på med nye, friske bakterier fra et melkesyreprodukt.
Sist redigert av Huldr : 09-02-05 kl 13:11.
|