Denne dietten kalles "The Optimal Diet" og for de som ikke har bladet, kan dere lese om det her. http://homodiet.netfirms.com/
Dietten skiller seg ganske mye fra Atkins bl.a. når det gjelder antall karber og typemat. (se menyforslagene) Så vidt jeg har forstått er litt at vitsen at man IKKE skal i ketose og at karbo innholdet skal ligge på 50-100 karber pr dag.
Vet om flere som har prøvd å kombinere den med Atkins. Problemet er at de tingene som gjør at Atkins funker, - skal man IKKE gjøre på denne, - og omvendt. De to første fasene på Atkins bør ikke kombineres med andre dietter i det hele tatt om poenget er å ta av. På vedlikehhold eller maintenance er de ikke så forskjellige. The Optimal diet er vel mer lik Lindberg enn Atkins.....
Jeg har bare lest på ovennevnte link + fulgt med i diskusjoner i andre forum. Jeg uttaler meg IKKE om dietten er bra eller ikke, til det kjenner jeg den for lite. MEN, konklusjonen fra andre forum er at det ikke er særlig smart å trekke det man liker ut fra de forskjellige diettene og kalle det Atkins, - eller Jan Kwasniewski, The Zone, CAD/CALP ..... eller kombo. Alle dietter med et navn er satt sammen på en måte som gjør at akkurat den sammensetninge virker. Det finnes ikke noe som heter kombinasjonsdietter. For noen virker det sikkert kjempefint å kombinere momenter fra alle typer dietter, - hovedsaken er at man spiser sunt og har det godt med seg selv. Jeg mener ikke det behøver å være galt . MEN - enten er man på den ene eller den andre, - eller egenkomponert lav karbo.
En venninde av meg har prøvd TOD (The Optimal Diet) i et par uker. Dessverre ligger karbene for høy for henne, så hun begynte å legge på seg. Hun gikk rett fra Atkins 20 karber til 50 !! Men hun liker bedre matutvalget på TOD, og vil, når hun kommer til vedlikeholdsfasen gå over til TOD igjen.
Hadde vært kjekt å høre om noen her inne har prøvd den ut og evt lest boka ??
Sist redigert av Nille : 18-04-04 kl 19:36.
|