|
Sv: Sagaen om isfolket
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Jeg synes det er ganske teit/frekt å kalle det for søppellitteratur selv om man ikke deler smaken ...
Det har du nok rett i, det var en arrogant uttalelse og det beklager jeg. Jeg var nok litt kjapp med det innlegget. 
Jeg kan jo utdype synet mitt: Jeg synes innholdet i det ungene leser er viktig. Men jeg ser jo at jeg er på kollisjonskurs med mange her. Det er veldig mange som er glad bare ungen leser og ikke bryr seg om det er vold og mord og blod og skjeletter osv. Et annet eksempel er barnetv. Jeg synes det bør være underholdning som man lærer av, mens andre synes at underholdning er underholdning og kan godt bestå av meningsløs fantasi uten moral.
I mine øyne så blir det galt, for selv de gamle eventyrene hadde et poeng og en moral. Å lære ungene til at det er god moral å slå løs på andre osv. ser jeg ikke mening i. Og sånn er jeg med litteratur også. Jeg synes ikke barn skal lese for mye skumle ting og grøssere og ting som fyrer opp under en fantasi som fra naturens side enda er veldig livlig. Jeg mener at ungene først skal lære om hvordan verden virkelig er, og få et trygt bilde av den, før de kan leke seg med andre ting slik at de unngår vrangbilder og unødvendige redsler.
Men, det er mulig det er jeg som er humørløs og alt for opptatt av å fylle konstruktive ting i hodet til ungene mine. Jeg bare mener at skal de ha det gøy, så kan de ha det gøy på andre måter. Og hvem vet, kanskje jeg forandrer mening når jeg selv om 4 år står med en 10åring i hus.