Vis enkelt innlegg
Gammel 01-06-08, 09:25   #29
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 45
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Sukkerforbud gir sukkerhunger

Opprinnelig lagt inn av karbolia, her.

Jeg må bare kommentere litt..noen av dere lenger opp i tråden har sagt at barn blir *mer hypre av sukker*... dette er faktisk motbevist. Det som derimot er bevist er at foreldre *forventer* at barna blir mer hypre av sukker og behandler barna deretter.

Her skulle jeg hatt en link, men jeg klarer ikke finne tilbake til den. Den kommer så fort jeg finner den.

Jeg vil gjerne se dette "beviset" på at rask blodsukkerstigning ikke kan føre til hyperaktivitet/uro. At det er foreldrenes forventninger til barns adferd som skaper uro i kroppen når det gjelder stort sukkerinntak, stiller jeg meg sterkt tvilende til som en generell hovedregel. At det nok kan være slik i enkelte tilfeller er nok så, men jeg tror vi skal vokte oss litt for å "psykologisere" kjemiske reaksjoner i kroppen. Jeg tror ikke barn (eller voksne for den saks skyld) blir hyperaktive av å spise LITT sukker, enten den er tilsatt i en kake eller kommer som fruktsukker i et eple. Som det meste annet her i livet er det mengdene det kommer an på.

Så tror jeg også kombinasjonen E-stoffer og sukker i særlig grad kan trigge hyperaktiv adferd eller andre ubehagelige reaksjoner - alt det kjemiske godteriet som ligger i hyllene idag burde emm ikke vært tillatt.

Sist redigert av Nike : 01-06-08 kl 10:20.
Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat