Tråd: Boktopp-liste
Vis enkelt innlegg
Gammel 31-05-08, 01:18   #12
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Boktopp-liste

Opprinnelig lagt inn av Nike, her.

Jeg ELSKER Murakami sine bøker! De er rett og slett fantastiske! Norwegian wood, som visstnok er mest populær, er dog den jeg liker minst da - anbefaler heller "Kafka på stranden" og "Trekkoppfuglen", for å nevne noen.

Ellers er det få som kan skriver som de gamle russere - Dostojevskij og Tolstoj er umulig å legge fra seg, og har mange "lag" i seg. Av førstnevnte er jo Forbrytelse og Straff/Raskolnikov nærmest obligatorisk lesning, hvorfor forstår man når man leser.. Idioten er en annen som absolutt bør leses. Av sistnevnte har jeg foreløpig bare lest Anne Karenina, men jeg lover jeg skal lese mer av ham...

Ellers kan jeg nevne en roman av William Heinesen jeg ble sugd inn i - De fortapte Spillemenn.

Signerer! Elsker Haruki Murakami, på min bare hals! Favoritten min er også Kafka på stranden
Leser "A wild sheep chase" nå! Herlig, men de engelske oversettelsene er ganske snurrige, da han har redigert dem i ettertid og gjort ordstillingen temmelig japansk.

Tolstoj står også mitt hjerte nært! Men den senere perioden hans er nærmest tvansmessig, dog sjarmerende religiøs, og noen av novellene han skriver i denne perioden minner om bibelhistorier eller Æsops fabler Novellene hans i det hele tatt. "En gal manns opptegnelser" er så utrolig betagende!

Ellers kan jeg på det varmeste anbefale Paul Auster som er litt mer tilgjengelig. Altså, handlingen foregår som regel fra åttitallet og fram til i dag i bøkene hans, og er ofte lagt til New York, så ganske lett å relatere. New York-trilogien er helt utrolig skjønn! Ikke en trilogi i vanlig fortsand, men tre lengre historier samlet i en ikke så stor bok.

Når vi snakker om klassikere, "må lese bøker" så kan jeg nevne i fleng: "The world according to Garp" av John Irving, "Alkymisten" av Paulo Coello, "The hitchhikers guide to the galaxy" av Douglas Adams, "Tåpenes sammensvergelse" av John Kennedy Toole, "Hvite niggere" av Ingvar Ambjørnsen, "Beatles" av Lars Saabye Christensen, "Sangen om den røde rubin" av Agnar Mykle.
Dette er hva jeg kommer på av klassikere, og som er ganske tilgjengelig og veldig gode og flotte bøker!
Jeg liker det meste, bortsett fra brorparten av den såkalte kiosklitteraturen (i Barbara Cartlands arv) og krim, med mindre Miss Marple er med da

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat