|
Sv: Sukkerforbud gir sukkerhunger
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Dette er interessant! Jeg har en kompis som er ped leder i barnehage som maser på meg om sukkerfrie kaker/desserter, men jeg er litt skeptisk til å gi oppskrifter som inneholder splenda til barn..?!? Vet ikke akkurat om fruktose er noe bedre heller. De prøver å få sukkerfri barnehage.
Synes absolutt ikke barn skal ha kunstig søtning/sukkererstatning. Forstår ikke hvorfor man på død og liv MÅ servere kaker og boller og snop i alle mulige sammenhenger - det finnes andre måter å kose seg på, og så tror jeg det er viktig å skille mellom hverdag og fest. Problemet idag er ikke at barn (og voksne) spiser litt julekaker eller en sjokolade til fest - men at vi i det daglige spiser altfor mye søtt og godt - og når vi så skal toppe dette ved spesielle anledninger (som det blir flere og flere av, det er alltid noe "spesielt" å markere), "må" vi ty til det ekstreme.
Mat brukes som belønning, som kos, som lokkemiddel, som trøst - og denne bruken av mat er emm veldig usunn. Fokuset på mat er i det hele tatt ekstremt.
Må innrømme at jeg stundom får en flau smak i munnen når jeg tenker på det enorme fokuset på mat f.eks. på dette forumet, mens store deler av verden sulter, og ikke kunne brydd seg mindre om kh og ketoner. Jeg vet jo selvsagt at det dreier seg om 2 helt forskjellige agendaer, 2 ytterpunkter som ikke er sammenlignbare, men jeg kan likevel ikke unngå å tenke at her går jeg og teller det ene og det andre, jeg fromelig fråtser i god mat, jeg kan velge og vrake og svømme i fett og bade i sukker, om jeg vil, mens andre gråter for et riskorn. Dette var visst en avsporing fra tema, dog, det er noe med tiden vi lever i tror jeg - "fordi jeg fortjener det" - "fortsatt lov å kose seg" - kvantitet over kvalitet... Det er emm et gjennomgående samfunnsproblem.
Jeg synes vi må huske på at selv om morsmelk smaker søtt, er søthunger noe som er tillært, ikke noe vi er født med.
|