Vis enkelt innlegg
Gammel 30-05-08, 10:35   #9
smilefjes
Medlem

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Sv: Sukkerforbud gir sukkerhunger

Jeg er vokst opp etter teorien om at hvis jeg aldri fikk sukker ville jeg ikke like det... Hm... Jeg kan bare rolig konstatere at den teorien ikke holder. Derimot er det en glimrende måte å fostre en liten lommetyv på. Jeg fikk ikke lommepenger heller, for at jeg ikke skulle kjøpe noe med sukker i... Så jeg rappet vekslepenger fra mora mi isteden...

Etter noen år hadde jeg på denne fantastiske måten opparbeidet meg over seksti kilo med overvekt.

Jeg tror ikke på å overfore barn med sukker og hvitt mel. Men jeg tror ikke barn skal leve ketogent heller.

Mine barn er svært aktive og slanke. De får godteri på lørdager, de får søtpålegg en gang iblant (som regel som belønning for å forte seg hvis vi har dårlig tid), men en boks sjokade varer en måneds tid, så det er ikke mye av det. De spiser brød, men jeg kjøper aldri kneipp til dem - de får skikkelig brød som veier litt.

Jeg synes de skal få spise kake når det er bursdag - i barnehagen også. Ok, det er kanskje atten barn på en avdeling - atten kakestykker i året skaper ikke et vektproblem.

Men jeg synes de skal ta vekk syltetøyet og sjokopålegget og det elendige brødet fra det daglige matbordet i barnehagen. Og tilby sunne pålegg og frukt og grønnsaker til ungene. De trenger ikke gi dem saft og is og kakao og klin hele tiden. Men forbud blir å ta det litt langt.

Og jeg er ikke fan av å erstatte sukkeret med annen søtning heller. Jeg tror det beste er å lære ungene at man lar søte smaker dukke opp når det er fest.

smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat