Vis enkelt innlegg
Gammel 30-04-08, 13:49   #19
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fett: Hvor mye er "nok" fett?

Opprinnelig lagt inn av beate, her.

Ja jeg vet det. Men det som blir så vanskelig er ikke dette med prosentene egentlig. Man kan f. eks spise mat for 1500 kcal (ja vet man ikke teller, men et eksempel) hvorav f. eks 75 energiprosent kommer fra fett. Men man kan jo også spise 3000 kcal hvorav 75 energiprosent kommer fra fett. Og da totalt sett spise for mye slik at man ikke går ned vekt! Hvordan vet man dette da? Jeg har tidligere ligget på rundt 2000 - 2100 kcal. Ifølge normale beregninger nok til å holde vekten. Kanskje skulle jeg istedet ha ligget på rundt 1500 kcal, eller eventuelt 2500 kcal. Hva som passer vet ikke jeg!

Vi skal spise til vi blir passe mett, men ikke stappet. Og spise så mye at vi ikke er sultne. Dette kan jo medføre mye mat og kcal om man liker å spise mye mat da.

Kan man spise så mye man vil så lenge fordelingen er 5/20/75, uansett om det vil tilsvare opp i 3000 kcal pr. dag?

Huff, vanskelig dette her synes jeg....

Du har jo nesten svart deg selv her da!
Som du sier; man skal spise seg passe mett, ikke for mett, ikke sånn at man fortsatt er sulten. Å drikke godt med vann hjelper også en til å tolke sultsignalene bedre, det samme med å unngå for mye kunstig søtning, som kan gi fys og falske sultsignaler.
Om du bare slenger hele kaloritellinga på båten og heller hører på kroppen din, når er den mett? Hvor mye mat er nok? Når er du sulten igjen? Når er du tørst? Og når kjeder du deg bare? (Jeg har vært flink til å stå med hodet i kjøleskapet fordi jeg kjeder meg, og tror at alt blir mye morsommere med litt mat.. ).

Som Torkil sier; 50 til 75 % fett er bra, og hvor mye mengden er innenfor de prosentene er likegyldig (til en viss grad da såklart ), så lenge du er mett og fornøyd!
Skjønner det er vanskelig for gamle kaloritellere, men det er altså ikke verre enn som så!

Håper dette skapte noe klarhet!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat