Hvis du ikke er i ketose (ketolysekuren eller Atkins fase 1-2 (som er vanndrivende) eller går på vanndrivende medisiner, - bør du ikke ta kalium uten å ha snakket med lege først. Få tatt noen blodprøver for å se om du har kalium mangel. Selv har jeg tatt kalium tilskudd i mange år (1 stk. Kaleroid 750 mg) pga vanndrivende piller. Og da jeg hadde gått på Atkins en stund viste det seg at jeg trengte ytterligere tilskudd. Pr dato tar jeg 2 stk. 750 mg pr dag.
Folka på apoteket mener det godt når de sier nei, men de har egentlig ikke lov til å nekte, for det er reseptfritt. Jeg må nesten alltid si at jeg har fått beskjed av legen å ta fordi jeg går på vanndrivende... Sist gang spurte de ikke om noe faktisk, men da hadde jeg nettopp holdt mini foredrag for dem om MCT oljen (som de lurte på hvorfor jeg tok) - de turte vel ikke spørre mer, - i redsel for å få enda en lang tirade !!
Ved neste legebesøk/blodprøver etc. skal jeg sjekke om det er mulig å få Kaleriod på blå resept.....det var det noen her inne som nevte var mulig - spesielt fordi jeg får vanndrivende på blå....
Uansett, sjekk med legen du, så er du sikker på at du ikke gjør noe feil