Sitat:
Kan man risikere å legge på seg i starten av en av disse diettene?
JA; fordi du bygger muskler. Muskler veier mer enn fett! Du legger ikke på deg av fettet på disse diettene, og ja det er sundt om du følger diettene - Atkins sier max 30% av energiinntaket fra mettet fett!
Økning av det gode kolesterolet, reduksjon av det "onde".
Sitat:
Fettavleiringer i blodårene?
Dette har vist seg å komme av raske karbohydrater i kombinasjon med uheldig fett... (ex.: Pommes frites fra MacDonalds... )
Sitat:
Og vil en som har noen få kilo å ta av, risikere å bli stående på stedet hvil vektmessig, i forhold til en som skal ned en del?
Jepp... men det er vel ikke vekta som er viktig? Kroppsfasongen blir garantert omfordelt, selv om vekten står i ro eller øker litt...
Sitat:
Jeg har null peil på hvordan man starter, har ingen av bøkene og vil gjerne begynne så fort som mulig. Men siden jeg ikke vet stort annet enn at karbohydrater er fy, så er ikke ballasten den største akkurat.
Karbohydrater er ikke fy... Mengder av feil type er fy... 
Sitat:
Hvor begynner jeg?
Kutt ut allt sukker, hvitt brød, pollert ris og pasta av durumhvete, det er en god begynnelse - fram til du velger "din diett". Spis så mye naturlig ubearbeidet mat du kan - masse grønne grønnsaker!