Mer grønnkål
Mmm, flott med flere grønnkål-oppskrifter! I høst spurte jeg min lokale Coop-butikk (en liten butikk!) om de kunne skaffe meg grønnkål, og det var ikke noe problem. De tok inn en hel plastsekk med finfin grønnkål. Jeg kjøpte alt for 40 kr og tok med meg hjem. Frøs ned det jeg ikke greide å spise ferskt. Bruker det (når den er friskt) i salater, har den vært frosset går den i supper og gratenger - til og med bikkja mi får kokt grønnkål. Her er mine oppskrifter, i sin tid sakset fra Aftenpostens Tove Disen (tror jeg):
Grønnkålgrateng
500 g kokt grønnkål
1 bunt vårløk
2 hvitløksfedd
200 g revet, lagret ost
3 egg
1 dl fløte
2 dl melk
1/4 ts revet muskat
salt/pepper
smør
Stek hakket hvitløk og vårløk mykt i smør og bland inn grønnkålen (som jeg ville hakket først). Bland vispet egg, melk, fløte og revet ost i et kar (hold av ost til å drysse på toppen) og krydre med muskat, salt og pepper. Bland det hele og hell det over i en smurt ildfast form. Stekes i ovn på 200 grader i 20 minutter. (Har ikke prøvd denne selv, men den høres da god ut?)
Grønnkålsaus
100 g kokt finhakket grønnkål
1 dl rømme
1/2 dl majones
1 finhakket hvitløk (kløft)
1 flådd hakket tomat renset for frø
finhakket timian
litt sitronsaft
salt/pepper
Bland alt og smak til. Nydelig som saus til stekt fisk (det har jeg brukt den til mmm!) - eller som dip til grønnsaker.
Hot grønnkålsuppe
(for de som kan spise poteter - for oss andre kan poteten kanskje byttes ut med f.eks. blomkål? - noen andre forslag?)
1 l kraft/grønnsakbuljong
1 l renset grovhakket fersk grønnkål (ca 300 g ferdig kokt)
3 poteter
1 gulrot
1 liten løk
3 hvitløksfedd
1 rød chili
Skiver av krydret pølse
Hakk hvitløk og løk og skjær potetene i store biter. Fres løken i litt olje, ha i potetene og fres videre. Hell buljongen over og kok opp, ha i grønnkålen. Del gulroten i skiver, rens chili og skjær den smått. Ha alt i gryten sammen med skiver av pølse. La suppen koke et kvarter og server rykende hot. (Har ikke prøvd denne heller, men det skal jeg!).
|