Vis enkelt innlegg
Gammel 30-01-05, 02:13   #38
Karin
Seniormedlem

Karin sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 70
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Jeg tror nøkkelen her er mengden. Forskjellige folk reagerer forskjellig, det er klart - men likevel er det nok sunt å begrense seg. Jeg drikker kanskje maks to halvlitere med lettbrus per uke, og det har ikke hatt noen efffekt på meg.

Når det gjelder amming, så var jeg ammehjelper en gang i tiden... Det vil si at jeg gav råd til mødre som spurte. Sånn ut fra det vil jeg si at man bør begrense inntak av kunstige søtstoffer generelt mens man ammer. Samtidig vet vi at melkeproduksjonen tar en del energi. Det var sagt den gangen (For 25 år siden) at den ekstra energien som amming krever, tilsvarer en brødskive med gulost og et glass melk ekstra per dag.

Nå har det skjedd mye i forhold til ernæringsspørsmål siden den gang - spesielt i forhold til karbohydrater. Likevel er det nok et faktum at amming bruker en del av energien din. Så vet vi at melkeproduksjonen tar det den trenger, og hvis du ikke spiser riktig, så er det DU - ikke melken - som lider. Mødre i den 3. verden blir underernært under amming, men ikke barna deres!

Men når jeg sier det, har jeg ikke tatt høyde for eventuelle "utslipp" i melken av stygge stoffer. Men også der er det vel generelt slik at morsmelken filtrerer ganske mye, så det som slipper ut er relativt små mengder - det vil si at du ikke burde innta noe hvis du ikke er sikker på at det er sunt , men at du heller ikke skal bekymre deg unødig. En lettbrus i ny og ne er vel ikke nødvendigvis så farlig, men det bør ikke bli hver dag, heller ikke annen hver dag!

Når det gjelder ketose under amming, vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Ammeperioden er uansett ikke rett tid å slanke seg på. De fleste går litt ned naturlig i den perioden uansett. Noen går ned MENS de ammer, andre går ned ETTER at de har sluttet. Vent til etterpå med å legge om kostholdet. Eventuelt kan man selvsagt justere litt - istedet for masse boller og cola, bør man spise mye grønnsaker og proteiner, frukt, og sunne karbohydrater i form av veldig grovt brød, f eks. Nok med kalk (kanskje i form av melk, men særlig ost) og selvsagt vitamintilskudd. Som sagt, dette gjør du for å sikre DIN helse. Melkeproduksjonen tar det den trenger fra din kropp uansett.

Vet ikke om dette er helt utdatert (MHM???), men håper det kan hjelpe litt!

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat