Vis enkelt innlegg
Gammel 29-01-05, 14:09   #4
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Skjønner hva du sier og forstår hva du mener, - og ingen har vel sagt at det ikke går an å diskutere andre kostholdsfilosofier

Når du først nevner det. Det er ingenting feil med Ingers Rugbrød. Men å påstå at man blir slank om man spiser 5 skiver til dagen av akkurat DET brødet er å trekke det litt langt. Det finnes mange andre brød som har minst like mye fiber og godsaker OG er like sunt - om man spiser det i samme "settingen" som Ingers ! Bakeriet i huset der jeg jobber fikk en kommentar fra en kunde om at hun tok ikke mer av med Ingers enn hun gjorde med Fedons brød ! Det er sammensetningen av kostholdet som betyr noe, ikke en enkelt bestanddel. Det er vel derfor vi flirer litt av Ingers Rugbrød. For reklamen sier visslig at man blir slank av det.... men hvis man tar seg tid til å lese teksten under/inni bladet får man et mer nyansert inntrykk.

Skal man legge om kostholdet (uansett hvilken retning man følger), er det aller viktigste at man finner et kosthold man kan leve med. Det aller aller viktigste er at man kutter ut det som er skadelig for SIN kropp (sukker er iallefall en ting de fleste er enige om).

Å sammenligne lavkarbo kosthold med Atkins Induksjon blir litt feil. Den feilen er det mange som gjør. Atkins Induksjon er en 14 dagers renseprosess. Hverken mer eller mindre. Når man har stabilisert blodsukkeret og renset kroppen er cluet med vedvarende stigen at man skal tilføre mat vare etter matvare (lav GI først) for å se hvordan kroppen reagerer på den typen mat. Noen mennesker tåler ditt, andre tåler datt. For noen kan en matvare være en trigger til vektoppgang. (Blodtypeboka forteller en god del om kroppens kjemi og hvorfor det virker slik). At noen faller i staver over at de har spist en tomat for mye må da reflektere på personen som lar seg påvirke på den måten (blir hysterisk) og ikke på Atkins. (Alle må vel vite at det ikke "farlig" å spise tomater ??? De står iallefall på min tillatte matvare liste, - men det betyr heller ikke at jeg spiser 1 kg til dagen, men det gjør man vel heller ikke på andre kosthold ? Å spise frukt er også OK - iallefall på de lavkarbo filosofiene jeg kjenner til).
Eller for den saks skyld personen på GR som går med vekt i veska og veier og beregner kalorier på alt hun spiser. Ortorektikere finnes alle steder, det er absolutt ikke noe lavkarbo fenomen. At man kan ha ortorektiske tendenser når man starter en kostomlegging tror jeg nok er ganske normalt. Det er nytt, kanskje litt spennende og man er redd for å gjøre noe feil. Derfor blir man veldig veldig nøye. Og i mange tilfeller er det nødvendig å være nøye til man han lært seg selv, kroppen sin og toleransegrensene å kjenne.

Alle må vel vite at det ikke "farlig" å spise tomater ??? De står iallefall på min tillatte matvare liste, - men det betyr heller ikke at jeg spiser 1 kg til dagen, men det gjør man vel heller ikke på andre kosthold ? Å spise frukt er også OK - iallefall på de lavkarbo filosofiene jeg kjenner til.

For noen av oss er det dessverre nødvendig å holde øye med både det ene og det andre for i det hele tatt å holde vekta man har. Noen av oss har kropper som er ødelagt av jojo-slanking og pulverkurer. Med forbrenning /stoffskifte som er helt på viddene. Noen av oss har kropper som trenger enn viss mengde protein for å i det hele tatt å kunne bygge en flis av en muskel. For meg har lavkarbo betydd en enorm helsegevinst (jeg er såpass gammel at jeg har prøvd det meste). Jeg tenker ikke så mye på antall karber eller kalorier, for jeg spiser det jeg liker, det kroppen min liker og det helsa mi liker. Kostholdet er en vane/rutine som jeg stadig krydrer med nye oppskrifter. Gjestene mine fryder seg ofte over den gode maten jeg lager. At den er lavkarbo har de vel forstått, men oppskrifter kopieres og deles ut etter hvert eneste selskap. Kokebok har blitt foreslått, men så er det ikke MINE oppskrifter da !! Gledesløst er så langt fra sannheten man kan komme. Jeg har mer glede av å vite hva jeg spiser enn å legge på meg uten å vite hvorfor ! Og DET har jeg lurt på i mange år - selv uten sukker og sjokolade og godterier. Nå MÅ jeg tenkte protein, fordi jeg med trening 3 x pr uke og normalt protein inntak allikevel mister muskler. Jeg anser ikke meg selv som hysterisk, - og det gleder meg hver gang jeg får kommentar fra lege, tannlege eller massør/hudpleier med spørsmål om hva slags mat jeg spiser fordi helsa min er så mye bedre, tennene mine sterkere og renere (fri for tannstein), huden/vevet mitt fri for giftstoffer og årevis "yngre" enn alderen skulle tilsi. Jeg suger slike kommentarer til meg og gjemmer dem i bakhodet. Det er en bekreftelse på at for MEG så virker dette kostholdet perfekt.

Så hvorfor har vi ikke egne tråder for andre filosofier ??
Vel, nå er dette engang et lavkarbo nettsted. Et brukerforum for mennesker som følger et lavkarbo kosthold, hvor vi deler erfaringer og gir hverandre råd og støtte. Det er IKKE et "skankeforum" ala Slankenett hvor man finner alle slags kostholdsfilosofier/dietter i god blanding. De andre filosofiene/diettene har massevis av sider/forum tilegnet dem. Det finnes få lavkarbosider. Og bare en på norsk. Syns vi skal få beholde den slik.

De fleste av oss har vel prøvd andre retninger og endelig funnet noe som passer oss. For mange er lavkarbo kun en test for å se om det er noe de kan leve med - eller om det passer for dem. Lavkarbo passer ikke alle og er IKKE det eneste riktige. For mange kanskje snarere tvert i mot. Kroppene våre er bygget forskjellig å tåler forskjellig mat (igjen - kroppens kjemi er et interessant mysterium (f.esk. hvordan en medisin kan være sovemedisin for en person men en "ekstremt våken" ( ) medisin for en annen !). Det er noe en må finne frem til på egen hånd. Det finnes ingen fasit svar.

Men her inne har jeg iallefall forstått at vi respekterer hverandre og de valg vi gjør/har gjort. DET er det ikke alle forum som kan si..... Alle er velkomne, uansett hvordan de spiser....

Puh, det ble mye dette....