Vis enkelt innlegg
Gammel 29-01-05, 13:06   #1
Zoë
Medlem

Zoë sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Alder: 54
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Mer om "ingers rugbrød" - og tanker om kosthold generelt

Jeg har akkurat har lest en artikkel om brødet og "Ingers kosthold" i et ukeblad.
Brødet inneholder masse kostfiber - og det er slankende både pga. at det er mettende og at det renser tarmene på vei gjennom systemet. Interessant for meg som har store fordøyelsesplager.

Det baseres på 5 skiver Ingers rugbrød om dagen + kjøtt/fugl/fisk med litt ris/poteter eller bønner/linser og masse grønt til middag. I tillegg tillates frukt og yoghurt.

Jeg ser jo at dette ikke er lavkarbokost - men det er likevel litt interessant å lese om, synes jeg. Selv Mat&Helse har jo i det siste hatt en rekke artikler om andre typer sunt kosthold en trad. lavkarbomat. Så kanskje vi her inne kan diskutere disse tingene også med en litt åpen innstilling?

Jeg har gått ned jevnt og trutt en kilo i uka på GR mat tidligere - og når jeg nå har opplevd at vekten står stille på lavkarbomat blir det til at jeg skjeler litt til alternativene også.
Jeg må bare innrømme at jeg blir litt matt av at vektstopp forklares med inntak av søtstoff, nøtter, ost.... eller at det prosentvise inntaket mellom fett, karber og protein er litt i ubalanse....
Å telle kalorier på GR synes jeg er negativt og overfokusert - men å telle karber OG kalorier OG fettinnhold OG riktig type fett OG ha strenge regler for hva en muligens ikke tåler - DET har da sannelig vært mye mer komplisert og gledesløst!

Jeg har lyst til å fylle kjøleskapet med frukt, bær , grønt, grovt brød, og sunne proteinkilder - OG BARE LAGE OG SPISE GOD MAT OG GLEDE SEG OVER DET!

Nå skal ingen missforstå - det er ingen TVIL om at jeg har stor tro på at lavkarbomat er storartet - og det er sunt å måtte skjerpe seg og ta bevisste valg, ikke bare spise det en har lyst på i øyeblikket. Det er denne pinlige nøyaktigheten jeg finner gledesløst - og jeg vil påstå usunn.

Jeg har lenge hatt lyst til å si at jeg synes ikke den artikkelen i Det Nye om ortoreksi var så på jordet som mange her inne syntes. Jeg er ikke enig i DNyes vinkling på at Lavkarbo = ortoreksi. Slett ikke. Det var både urettferdig og feil. Men at pinlig opptatthet av hva en putter i munnen hvert sekund på døgnet, hver dag i årevis er ortoreksi, det er sikkert. Alle kan utvikle dette ; veganer er bl.a i faresonen pga det strenge kostholdet. Og Atkins induksjon i noen uker til side; om en faller i staver av dårlig samvittighet over at en spiser en tomat for for mye - for tomater er jo litt fy-fy pga litt høyere karboinnhold enn blomkål - DA skal en kanskje stoppe opp og tenke litt.

For tomater er slett ikke fy. Ikke egentlig. Det er en fantastisk næringsrik grønnsak!
melkesjokolade er fy!

Jeg synes det er viktig å skille der. Jeg tror nemlig noen i sin iver etter å følge regler og bli slank raskt kan oppleve at dette skillet viskes ut. Hob Nobs& gulrøtter, sjokoladekake& poteter, potetgull& appelsiner - samma ulla alt sammen!

Men det er det jo ikke.

Jeg for min del skal aldri slutte å spise frukt igjen!
Men kjeks, melkesjokolade, grandiosa, potetgull, og loff holder jeg meg langt unna!

Og jeg har bestemt meg for å følge Ingers kosthold i en periode. Ikke kast meg ut fra lavkarbo.com for det!

Det blir spennende - følg med i MUPen min!

Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat