|
Sv: Fromasjkake med nøttebunn og gelélokk
Opprinnelig lagt inn av Lisbeth, her.
Fromasjkake med nøttebunn og gelélokk
Ingredienser:
Nøttebunn:
150 g mandler
Søtning tilsvarende 150 g sukker (jeg brukte 75 g sukrin og 7,5 g splenda)
4 eggehviter
Fromasj:
0,5 dl Fun light (jeg brukte Tropical sensation)
2 ts splenda
3 dl kremfløte
4 plater gelatin
Gelelokk:
1 pk Heistad Bringebær- eller jordbærgelé
Fremgangsmåte:
Nøttebunn: Pisk eggehvitene. Tilsett søtning litt og litt under piskingen og pisk til du får en stiv marengs. Finhakk mandlene og vend dem inn i marengsen.
Ha deigen i en rund kakeform (23 cm i diameter) med bakepapir i bunnen, Stek kaken på rist midt i ovnen ved 180 grader i ca 30 min. Avkjøl kaken helt i formen. Løsne den fra formen og fjern bakepapiret. Sett kaken på et passende fat. Fest en kakering (fra en kakeform som er ca 22 cm i diameter) rundt kakebunnen.
Fromasj: Visp eggeplommer og 1 ts splenda til eggedosis, visp eggehviter og 1 ts splenda stive og visp kremfløten stiv. Legg gelatinen i kaldt vann og smelt den deretter i litt varmt vann. Kjøl ned og bland den med saften. Tilsett de vispede eggeplommene i saften, og vend forsiktig eggehvitene og kremen inn i massen. Hell fromasjen over mandelbunnen og sett kaken i kjøleskapet til fromasjen har stivnet (3-4 timer)
Gelélokk: Lag gelé etter anvisning på pakken. Avkjøl til blandingen er helt kald men fortsatt flytende. Hell den avkjølte geléen over formen og sett kaken tilbake i kjøleskapet. Når gelélokket har stivnet løsnes kakeringen ved hjelp av en skarp kniv. Oppbevar kaken i kjøleskap frem til servering.
Jeg fikk 12 kakebiter ut av kaken, og 2,65 karbo pr kakestykke.

|