Det du kan spise "liberalt" av er IKKE majones nei !!
Liberalt betyr at du ikke behøver å veie/måle maten, men ikke at du kan spise så mye du orker. Alt med måte, som DJW sier her. Det gjelder varer som all fisk, fugl, skalldyr, rødt kjøtt og egg. Noen av disse varene må du allikevel begrense og alltid regne karboinnhold. Østers og muslinger har mer karber enn annet skalldyr, bacon er salt og binder vann i kroppen, skinke, salami (kjøttpålegg/pølser) er ofte behandlet eller mørnet med tilsetningstoffer som ikke er så bra. En porsjon bør ligge mellom 150-200 gram for kjøtt, fugl og fisk.
Alle andre varer har begrensninger. F.eks. ost kan du spise 90-110 gram av pr dag.
"Salatgrønnsaker" 230 - 340 gram pr dag, "andre grønnsaker" har også en begrensning, - 140 til 200 gram. Listene over hvilke matvarer/grønnsaker dette gjelder står i boka (Engelsk utgave side 124-129. Norsk utgave 72-75).
Kremfløte bør begrenses til 2-3 ss pr dag, men du kan i tillegg ha 0,88 (!) dl med kremfløtre av og til hvis du tåler det uten at vekten stopper opp. Men tell karbene !!
Det viktigste er å telle karber. Da vil mengden begrense seg av seg selv. Jeg forholder meg til originalutgaven av Atkins fra 2002/03. Holder på å lese den norske, og jeg skjønner det blir forvirring, for det mangler en del der. Hvis du har den grønne norske, er den basert på en eldre utgave av Atkins og det har kommet en del endringer. Du kan oppdatere/justere ved å sjekke på http://www.lavkarbo.no/lavkarbo_ressurser.html og linkene som står oppført under Atkins der !
Håper dette hjalp noe og at du har fått svar på det du lurte på !