|
Sv: Ketolyse og miljøet
Bonde som jeg er, ser jeg vel konsekvensene av hvordan verden hadde blitt om mennesker ikke hadde spist kjøtt. Da hadde ikke vi hatt noe å leve av selv. Mennesket har jaktet i all tid, og spist kjøtt, og selv om det nå foregår i mer industrialiserte former, er prinsippet det samme. Men jeg ser dessverre altfor mange tilfeller av vansjøtsel av dyr, men man må også tenke økonomi i tillegg. Tenk om hver og en skulle jakte sin mat enda?
Den norske landbrukspolitikken må snus på på flere måter dersom norsk landbruk skal bevares, det er en grunn til at altfor mye jord legges brakk, antall gårdsbruk med produksjon minker og produksjonen er altfor lav i forhold til etterspørselen. Og verre blir det, dersom toppene snart ikke forstår at utgiftene til bøndene øker, matprisen går opp i butikken, mens bondens inntekter har vært stabile gjennom altfor mange år.
Staten etterspør mer økologisk produksjon, men legger ikke til rette for det. Dessverre for de mange som så gjerne skulle fått regnestykket til å gå opp rette veien.