Vis enkelt innlegg
Gammel 22-03-08, 17:21   #15
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: når folk fjerner oppskriftene sine..

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

men jeg tror man "må" fjerne oppskrifter fra nett om man skal utgi kokebok med de samme oppskriftene, eller?

Det er ikke opphavsrett på oppskrifter (dette er sjekket med advokat, spesialist i opphavsrett, og svaret jeg postet var tydeligvis så bra at "noen" tilogmed har kopiert ordlyden min og postet det et annet sted ), så alle som vil kan bruke dem til det de vil. Om noe har lyst til å re-poste oppskrifter som er fjernet herfra er det ikke noe i veien for å gjøre det heller....

MEN det er som sagt sett på som god forumskikk/kotyme å skrive hvor man har funnet oppskrifter om man velger å publisere dem. Og om man vil utgi en oppskriftsbok er det vanlig at man spør den som har postet "originalen" om det er greitt å trykke den i boka, MED henvisning til "forfatter" selvfølgelig. Det er normal høflighet.

.....rett og slett....

Personlig, som Nille, syns jeg et er utrolig barnslig å fjerne oppskriftene sine fordi man av en eller annen grunn ikke vil være med på forumet lenger. Sannsynligvis har man da selv kopiert en del oppskrifter andre har skrevet som man vil fortsette å bruke. Selv har jeg funnet flere av mine oppskrifter andre steder (ordrett gjengitt med mine skrivefeil !) uten at jeg har laget noe bråk om det. Er enig med Distrea, det er litt sånn Tuppen & Lillemor.... og æddabædda ja..... Men jeg syns jo litt synd på folk som føler at de må gjøre slikt da. Man må jo ha veldig store tanker om sitt eget "verk" når man tror man straffer noen ved å ta det vekk..... Det er vel i verste fall et lite irritasjonsmoment for noen få.....