|
Sv: Barnas frokost og lunsj
Jeg har en fireåring, og hun spiser Lindbergbrød eller knekkebrød til frokost, eller om vi har god tid (noe vi egentlig alltid har, jeg er bare litt lat for tiden, høygravid som jeg er) lager jeg egg og bacon, som hun ELSKER, eller feks. omelett.
I barnehagen spiser hun som regel halvgrovt brød med soft flora og pålegg. De bryr seg ikke nevneverdig om grovheten på brødet der, ser jeg, men barnehagen er i det minste sukker-redusert slik at syltetøy og lignende aldri er på bordet.
Frukt får hun spise så mye hun vil av, samme med grønnsaker. Der nekter jeg å ha særlig med restriksjoner så lenge hun er sunn og frisk og "normalvektig". Heldigvis er ungen "naturlig lavkarber" og er ikke glad i poteter og ris (men elsker pasta, så vi spiser litt fullkornpasta), og elsker fisk, kjøtt, frukt, grønnsaker, nøtter, ost, egg osv.
Grønnsaker blir veldig mye bedre med smør og/eller ost, synes jeg. Camilla, fireåringen min, elsker gratenger, så jeg lager ofte brokkoli/blomkålgrateng med masse ost over som smelter i ovnen. Har moste eller finhakkede grønnsaker i feks. karbonader og sauser også. Og jeg serverer aldri grønnsaker uten masse smeltet smør i, med unntak av feks. råkost og sånt da.