|
Sv: Protein omdannes til kroppsfett?
Nja, nå vil jeg si noe om soya...men likevel være enig med Torkil her...litt iallefall.
Det produseres veldig mye soya i USA og det finnes derfor et komersielt ønske om å utnytte denne råvaren på alle måter, da gjelder det å se opp for "reklame"
Mange mener soyakonsumpsjonen i Østen er hypet opp. De har også hatt bedre helse, men helse og matvaner er et sammensatt problem hvor det er vanskelig å bevise sammenhenger. Helsen i Østen er også synkende pga introduksjon av vestlig kosthold.
De spiser mindre soya enn mange påstår og de spiser ofte tradisjonelle soyaretter til annen mat, da ofte gjæret, etc, som Tofu, Soyasaus, etc. De spiser mindre soya på den måten vi i vesten har vent oss til (soyamelk, soya istedenfor kjøtt, tilsatt som protein i mat)
Soyaplanten inneholder planteøstrogener, som flere andre grønnsaker, og for stort inntak kan påvirke hormonbalansen.
MEN, jeg er tilhenger av å spise variert. Soya kan man vel spise, men å bælme soyamelk eller bytte ut kjøtt for soya og spise masse av det fordi det er så sunt, det tror jeg ikke på. Soya smaker godt det, så bruk det litt akkurat som masse annen mat.
Grønn te... pass på å kjøpe økologisk. Den ikke-økologiske har relativt sett høye nivåer av sprøytemidler og fluor og siden man lager te av det får man med alle "aromaer".
|