|
Sv: Beregne Energiprosent
Opprinnelig lagt inn av beate, her.
Hei. Dette var bare så supert synes jeg, takk skal du ha! 
Men jeg har et spørsmål angående verdiene av det du har lagt inn. Hvor har du funnet dette? Noen av tallene stemmer ikke med de jeg har skjønner du så jeg lurer på hvor feilen ligger. Ta f.eks kjøttdeig fra Gilde. På min kjøttdeig tatt opp idag står det null karber, men i tabellen din står det 0,3. Og for egg står det 0,9 i den store matvaretabellen, mens du opererer med 1,4. Hva er det som er rett egenllig??
Håper du kan gi meg noen tanker og tilbakemeldinger rundt dette da jeg blir litt usikker på hvilke tall jeg skal velge når jeg legger innn maten jeg har spist i tabellen din 
Igjen, tusen takk for et kjempefint verktøy!!
Ehh.. Husker ikke hvor jeg fant de tallene på kjøttdeig fra Gilde. Mest sannsynlig stod det på en kjøttdeigpakke.
Men det er jo enkelt å legge inn egne tall. For min del så ser jeg alltid etter på innholdsfortegnelsen og forandrer tallene alt etter hva jeg spiser.
På skillearket "Div kjøtt, Gilde" (nederst til venstre) er det en tabell som jeg hentet fra Gilde.no, men det står ikke kjøttdeig der.
Når det gjelder tallene for egg, så "strides de lærde" har jeg inntrykk av. De tallene i regnearket er hentet fra "Excelfil - Næringstabell med 285 norske matvarer".
Tabellen finner du her: http://lavkarbo.no/lavkarbo-ressurser
Jeg har sett mange forskjellige tall på egg, så jeg tok det med høyeste karbo-verdier for å være på den sikre siden.

|